Sjur Gabriel

av (forfatter) og Eilif Armand (oppleser).

Fono forl. 2003 CD

I Sjur Gabriel lærer vi sjøbygden Hellemyren å kjenne. Der bor Sjur Gabriel, Oline og barna. Vi opplever båtreisene til Bergen, smugene, brennevinssjappene, ordene mellom mann og kone, foreldre og barn. I To venner er det Sivert, Sjur Gabriels barnebarn, som er hovedpersonen, og romanen forteller om hans kamp for å rive seg løs fra arv og miljø. Fortsetter i S.G. Myhre og Avkom.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2003

Format CD

Serie Hellemyrsfolket (1)

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Vestlandet

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Siden Vårherre hadde gitt ham denne gutten, kunde han jo allikevel ikke mene ham det aller værste. Nei, Vesle-Gabriel kunde han ikke gå ifra. Så lenge den gutten levde, måtte han også leve. Det fikk gå med bankboken som det vilde. Vesle-Gabriel var dog det beste han eide.

Den danset ildrøde prikker foran Sjur Gabriel. Han knep øinene til og følte en varm fuktighet på sine kinner. "Nu lover alle Gud," sa han med en høi røst og drog et dypt, lettelsens sukk.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Skjønnlitteratur på pensum i norsk 2+3 og engelsk 1 i lærerutdanningen på HiVE. Mange gode bøker!

oppsummering. kjempemorsomt!

• "Syndere i sommersol" av Sigurd Hoel
  • "Du er så lys - roman" av Tore Renberg
  • "Leksikon om lys og mørke - roman" av Simon Stranger
  • "På gjengrodde stier" av Knut Hamsun
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad