Sju år

av (forfatter) og Marianne Fischer (oversetter).

Ganesa forl. 2012 Heftet

En sterk, både provoserende og underholdende psykologisk roman om er klassisk trekantsdrama i et helt nytt perspektiv. Alex er arkitekt og gift med den vakre, ambisiøse Sonja. Men Alex har allikevel en affære med Iwona, en polsk illegal innvandrer. Selv om han forakter hennes uendelige passivitet og fordringsløse kjærlighet, kan han ikke la være å oppsøke henne. Iwona blir gravid, og Alex overtaler Iwona til å adoptere barnet bort til den barnløse Sonja. Han klarer ikke å se galskapen i dette prosjektet. Romanen Sju år, som bl.a. har kommet ut i Sverige, Danmark, Frankrike, Italia og USA, havnet i 2011 på New York Times. liste «100 Notable Books of 2011», sammen med romaner av Leopardi, Oz, Nadas og Murakami. I 2010 ble to andre av Stamms romaner utgitt på norsk, «Agnes» og «På en dag som denne».

Forlag Ganesa forl.

Et menneske som elsker, har alltid vunnet, uansett om kjærligheten gjengjeldes eller ikke. For noe tull, sa Antje. Det ville jo bety at den ugjengjeldte kjærligheten ikke er mindre lykkelig enn den som gjengjeldes.

• "Hver dag er natt - roman" av Peter Stamm
  • "Agnes" av Peter Stamm