Sjelefangeren

Cappelen Damm 2013 Heftet

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202410957

EAN 9788202410957

Serie Nattmannens datter (10)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Bergen

Etter flere måneder med lesetørke var det godt å komme i gang igjen. Jeg begynte med å lese Nattmannens datter fra bok 1 tom bok 10 igjen. Og det beste var at den var enda bedre nå for andre gang. Første gang var jeg så opptatt av handlingen at jeg la ikke merke til hvor blomstrende og flytende språket er. En av de mest velskrevede seriene i serieromanenes verden.

En annen ting som skiller denne fra andre serier er puslespill brikkene vi får i prologene. Puslespillbrikker hvor handling og karakterer blir knyttet sammen. Er veldig spent på hva disse danner til slutt. En ting er sikkert, nysgjerrigheten blir pirret og man bare MÅ lese videre for å finne ut hva neste åpenbarer av skjulte hemmeligheter. Så langt etter bok 10 er det mange løse tråder som jeg er spent på hvor fører meg hen i Lucies verden. En verden full av inntrykk av hvor hardt livet var på begynnelsen av 1700-tallet, spesielt når du er plassert nederst på rangstigen i 1700-tallets Bergen. Det er nesten så jeg mistenker at May Lis Ruus har levd et liv tidligere som Lucie. Beskrivelsene er så gode at man føler at man er der. Jeg ser og føler alle følelsene Lucie og de går gjennom. Jeg lever med Lucie i både motgang og medgang. Dette er uten tvil en av de ærligste seriene jeg vet av. Dette er ikke en historie om glamor og livet på solsiden, men en brutal og ærlig historie om livets skyggesider. Men den er ikke bare dyster, lyspunktene er der og de er så vakkert beskrevet at jeg gyser av velbehag over både handling, språk og beskrivelser.

Det historiske bakteppet er en rød tråd i denne serien. Man kan se at forfatteren har gjort mange mange timer med research før historiske hendelser blir flettet inn i handlingen. Men ikke bare det, gjennom klær, dialoger, mat/drikke og miljø ser man at her er research gjort helt ned til den minste detalj.

Forsidene til denne serien er helt nydelige. Må berømme Vebjørn Strømmen for å gjenskape bokens handling til levende illustrasjoner på hver bok.

"Jeg er Lucie Tønnisdatter. Nattmannens datter."
Ord uttalt i 1701 - ord som kan gjøre om et helt liv. Og det er DET Nattmannens datter handler om.
Nå skal jeg snart til bokhylla for å hente bok 11, og det er et bevis på at denne serien er en real pageturner!

Dette er bøker jeg har lest.

• "På liv og død" av May Lis Ruus
  • "Usynlig fiende" av May Lis Ruus