Sjakknovelle

av (forfatter), Ursula Monsen (oversetter) og Erik Hivju (oppleser).

Viatone 2017 Lydfil

Ombord på et dampskip med kurs fra New York til Buenos Aires, møter en liten gruppe sjakkentusiaster den russiske verdensmesteren i sjakk, Mirko Czentovic, som er på vei til en turnering. Czentovic er kald og arrogant, men de lykkes i å få ham overtalt til et parti sjakk, som russeren selvfølgelig vinner overlegent. I løpet av det neste partiet kommer en av de andre passasjerene tilfeldigvis forbi. Det er den mystiske Dr. B, som straks tiltrekkes av spillet og begynner å gi amatørene råd, slik at partiet, som i utgangspunktet ser håpløst ut, ender uavgjort. Han oppfordres til å spille alene mot Czentovic, og til alles forundring lykkes han i å beseire mesteren. Deretter forteller Dr. B sin usedvanlige historie til novellens jeg-forteller, og avslører hvordan han har fått den enestående forståelsen for spillet, og til hvilken pris.

Sjakknovelle er Stefan Zweigs siste storverk. Han skrev novellen ferdig mens han satt i eksil i Brasil, og sendte den til sin amerikanske forlegger få dager før han begikk selvmord sammen med sin kone i 1942. Novellen kan leses som en allegori over konfrontasjonen mellom humanisme og nazisme.

Stefan Zweig (1881-1942) var en østerriksk forfatter, journalist og dramatiker av jødisk avstamning. Han nådde høydepunktet av karrieren sin på 1920- og 30-tallet, hvor han var en av de mest kjente forfatterne i verden og nær venn av bl. a Sigmund Freud og Richard Strauss. Ved Hitlers maktovertakelse flyttet Zweig fra Østerrike til England, og senere til USA og Brasil. Han var utrolig produktiv gjennom hele sitt forfatterskap, og skrev både noveller, romaner, biografier og skuespill.

Forlag Viatone

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

En psykologisk, fortettet thriller som av og til er utropt til Zweigs beste bok. Mens hans øvrige bøker gjerne foretar et historisk sveip, griper denne fatt i samtiden: Virkningen av Hitlers annektering av Østerrike 1938 for dem som ble oppfattet som hans motstandere. Fortellingen har likevel ikke mistet sin spenst og aktualitet, kanskje også fordi den tar for seg kampen mellom to tenkemåter.

Den norske oversettelsen ved Ursula Monsen flyter godt. Det eneste jeg stusset på, var at den trauste sjakkmester Mirko Czentovic omtales som jugoslav på steder i boka der Zweig selv ikke nevner noe om statstilhørighet.

åh, innmari bra. et så likefremt språk som blir stillistisk i all sin enkelhet. jeg slukte denne boka, både språket, fortellingen og underlaget. kanskje det beste jeg har lest.

En guttunge på 7 år blir foreldreløs etter en ulykke, og presten tar på seg oppdragelsen. Gutten viser seg å være en utfordring for presten. Han jobber godt, men tar ikke initiativ til noe selv. Å lese og regne, virker umulig. Ved en tilfeldighet oppdager presten at gutten er et naturtalent når det gjelder sjakk. Han ender til slutt som verdensmester i ung alder. På vei til Argentina, blir han utfordret til å spille sjakk av en skotsk ingeniør. Med seg på laget får skotten så mange som vil. Alle mot verdensmesteren, men det hjelper ikke. Mesteren vinner. Så entrer dr. B salongen, og snur det hele.
En liten bok, men full av innhold. Lett å lese, men med tyngde.
Ble lest som en del av aprilutfordringen til Elidas 1001lesesirkel - les en europeisk forfatter.

På fire måneder hadde jeg ikke hatt en bok i hånden, og bare forestillingen om en bok var berusende og samtidig bedøvende - en bok med ord i rad og rekke, med linjer, sider og blader, en bok der en kunne finne nye fremmede tanker, emner å arbeide videre med og ta opp i hjernen.

Det er med sjakk som med kjærlighet, en partner må til.

Hvis han får teften av et dannet menneske, trekker han seg inn i sitt skall ; og detfor kan ingen skryte av å ha hørt et dumt ord fra ham noen gang eller ha loddet hans uvitenhet, som etter sigende skal være avgrunnsdyp.

Og dessuten, er det ikke fordømt lett å regne seg for et stort menneske, når en ikke er belemret med den blekeste anelse om at det noengang har levd en Rembrandt, en Beethoven, en Dante, en Napoleon.

... - en bok! En bok! Og som et lyn for tanken gjennom meg: Stjel boken! Hvis du greier det, kan du gjemme den i cellen og lese, lese, lese, endelig en gang lese igjen.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

født 28. november 1881 i Wien,
død 23. februar 1942 i Petrópolis ved Rio de Janeiro
Wikipedia

Den tradisjonelle loppemarkeden svikter aldri. I år fant jeg, i rekkefølge, disse bøkene. Gatsby er til kona som aldri lest den og nekter å lese min svenske utgave.

Sjakk er et spill som minner om virkeligheten.
Tips om flere bøker blir tatt i mot med glede.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "I følelsenes vold" av Stefan Zweig
  • "Evige øyeblikk - tolv historiske miniatyrer" av Stefan Zweig