Siv

med egne ord

av (forfatter) og Gunnar Ringheim (medforfatter).

Kagge 2021 Innbundet

Siv Jensen har hatt en usedvanlig spennende reise fra hun entret norsk politikk med et brak i 1997. Siv var bare 36 år da hun etterfulgte Carl I. Hagen som Frp-formann i 2006. Hun tok over det mannsdominerte partiet med den største selvfølge og ledet Frp til historiens beste valgresultat.

Fra å være et protestparti i evig opposisjon ble Frp et ansvarlig regjeringsparti, og i seks år styrte Siv Jensen landets økonomi med stø hånd som finansminister. I denne ærlige beretningen tar Siv oss med inn i politikkens bakrom, og forteller åpent om dramatiske forhandlinger, oppvaskmøter og håndtering av skandaler.
Siv takker sin varme storfamilie for å ha gitt henne trygghet til å stå i stormene. Hun skriver åpenhjertig om baksiden av medaljen - i et konstant offentlig lys - og om savnet av en mann å dele gleder og sorger med.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Omtalt person Siv Jensen

Jeg kjøpte denne biografien i bursdagsgave til kusinen min, som er fan av Siv Jensen. Da tenkte jeg at jeg like godt kunne lese den selv, for å få innblikk i både Siv Jensen som privatperson og politiker, Fremskrittspartiets politiske landskap, norsk politikk generelt og min kusines politiske synspunkter. Jeg har mesteparten av livet vært særdeles lite interessert i politikk og tenkt at det ikke er nødvendig å engasjere meg i det, for det er jo så lite jeg selv kan gjøre for å påvirke politikken, og det er jo så lite jeg får ut av engasjementet. Jeg har for det meste oppfattet politikk som noe uhyre komplisert, ensidig negativt og kranglevorent og umulig. Men de siste årene har jeg fått en fornyet forståelse av det, og jeg har lært noe om meg selv, andre og samfunnet for øvrig ved å prøve å forstå og diskutere politikk. Jeg personlig syns det er viktig for samfunnet og gunstig for en selv at man prøver å forstå og sette seg inn i andres synspunkter og perspektiver, og ved å lese denne boken gjør jeg nettopp det som kan sies å være en av demokratiets kjerneverdier.

Jeg følte at jeg ble Siv Jensen bedre å kjenne. Boken er skrevet i kronologisk rekkefølge, for det meste, så hun starter med egen oppvekst og deretter hvordan hun kom inn i det politiske livet, og så hele hennes arbeid som finansminister. Det er flere større hendelser som har preget henne og hennes syn på verden, og prinsippene og verdiene hennes virker det for meg som at hun har stått fast ved hele veien, samtidig som at hun er åpen for å ta i bruk ny erfaring og ta til seg ny kunnskap eller å si unnskyld for feiltakelser. Ingen er perfekte, og hun ser ut til å være åpen om det. Jeg oppfatter henne som sterk og tydelig og arbeidsom, men samtidig tar hun ansvar og er ydmyk: et helt menneske. Da blir jeg minnet på at politikere er mer enn bare politikere og er like fulle av vonde, gledelige og blandede følelser og erfaringer som alle oss andre.

Det var veldig interessant å lese om hva Fremskrittspartiet fikk til i årene i regjering, og hvordan et regjeringssamarbeid funker. Det er ikke alltid man får gjennomslag for egne saker fordi man er nødt til å samarbeide og inngå kompromisser. Man må gi og ta. Mye av det partiet fikk til, da, virket som positive ting, men det har visstnok vært mange tåpelige skandaler innad i Fremskrittspartiet opp gjennom, og man får kjennskap til dem fra Siv Jensens side av saken. Det ga meg en visshet om at selv om man er medlem av samme parti, trenger man ikke være enig om alt. Alle er ikke like selv om man er politiker i samme parti, eller selv om man stemmer det samme partiet. Jeg satte generelt størst pris på de gangene hun reflekterer over egne erfaringer og beskriver hva hun lærte av dem. Hun skriver blant annet at «En annen viktig lærdom for meg og mange med meg er at man må aldri se seg blind. Det er alltid to sider av en historie, og det er alltid minst ett offer. Alle involverte må tas vare på, og de skal behandles med stor respekt.» Eller at «Lærdommen er: Skaff deg mest mulig informasjon. Men hvis du ikke klarer det, så sørg også for å si det. Få alt ut med en gang. Vær ærlig på hva du vet, og hva du ikke vet.»

Jeg setter også pris på at hun roser politikere i andre partier, som Jens Stoltenberg, når hun sier at han i dagene etter 22. juli var forsonende, og at han «formulerte seg på en måte som ikke delte folk, men som samlet. Det står enorm respekt av at han avsto fra politisk retorikk».

Siv Jensen oppfordrer generelt til å gjøre ting ordentlig, jobbe hardt, være ærlig, si unnskyld, ta ansvar og hensyn. Selv om jeg ikke er enig i all politikken til henne og Fremskrittspartiet, forstår jeg hennes perspektiv mye bedre nå, og da gir det mer mening for meg. Da var det verdt det å lese denne biografien, og da er det verdt det være åpen for å lese andre biografier av politikere i fremtiden.

Bøker lest

• "Camilla Stoltenberg - året som aldri tok slutt" av Lilla Sølhusvik
  • "I skyggen" av Harry
  • "Frihet - en politisk og personlig historie" av Hadia Tajik
  • "Til oss - fra de eldste" av Linn Skåber
  • "Min historie" av Jens Stoltenberg
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Glemt på en søndag" av Valérie Perrin
  • "Fars rygg - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Enken" av Helene Flood
  • "Amerikansk karmageddon - tanker om mitt fordømte fedreland" av Thomas Seltzer
  • "En norsk tragedie - Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Hund uten grav" av Torkil Damhaug