Situasjonsbestemt ledelse

av (forfatter) og Lars Glasø (forfatter).

Universitetsforlaget 1995 Innbundet

Lærebok i ledelse til bruk i etterutdanningskurs og seminarer. Den beskriver hvordan ledere på alle nivå kan forholde seg til sine medarbeidere i ulike situasjoner som ledere vil komme opp i. Boka inneholder også øvelsesoppgaver for å trene inn situasjonsbestemt ledelse. Denne utgaven har også et eget kapittel om medarbeidersamtaler. Med litteraturliste.

Lederstil må velges ut fra faktiske forhold. Det hjelper f.eks. ikke om lederen er flink til å delegere hvis medarbeideren er usikker, umotivert eller ikke viser det forventede initiativ. Boka presenterer ledelseskonseptet situasjonsbestemt ledelse og viser hvordan denne med hell kan anvendes i utvikling av team, i håndtering av vanskelige situasjoner og til å utforme mål for virksomheten og den enkelte leder. "Boken er ikke større enn at den er mulig å lese for ledere som har et stort arbeidspress og liten tid. Samtidig er den klar og har velbegrunnede resonnementer som gjør den nyttig også for studenter som ønsker kunnskap om dette området av ledelsesteorien." Professor Jan Grund, Handelshøyskolen BI

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788200226741

EAN 9788200226741

Denne gangen tillater jeg meg å linke til min omtale av boka på bloggen min

• "Selvledelse - menneskelig kapital i det nye arbeidslivet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Hva er ledelse" av Jan Ketil Arnulf
  • "Perspektiver på ledelse" av Øyvind Martinsen
  • "Psykologi i organisasjon og ledelse" av Geir Kaufmann
  • "Alarm! - tanker om en kultur i krise" av Hanne Nabintu Herland
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Terje Vigen" av Henrik Ibsen