Sister Mother Husband Dog

(Etc.)

Plume 2014 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Plume

Utgivelsesår 2014

Format Paperback

For en hyggelig overraskelse dette ble! En bok kjøpt helt tilfeldig, i mangel på (nok) medbrakt lesestoff - langt ute på den engelske landsbygden. Lite ante det meg at det var en liten perle av en bok jeg hadde kommet over! Etter mine nesten tretti år helt i utkanten av filmbransjen, hadde jeg altså ikke fått med meg navnet Delia Ephron. Det er egentlig litt pinlig....men sånn er det nok ofte, - de såkalte screenwriters eller tekstforfattere, faller så langt ned på rulleteksten at vi ikke legger merke til dem. Og det ikke bare snakk om Delia, men hele hennes familie av forfattere og tekstforfattere. Begge foreldrene og alle 4 døtre har vært aktive i den amerikanske filmindustrien. Delia og søsteren Nora ligger bak suksesser som " You've got Mail" og "Sleepless in Seattle".
Boken "Sister Mother Husband Dog (etc)" er historier fra Delia Ephrons liv. Rørende kapitler om forholdet til søsteren Nora, som dør av kreft, om sitt forhold til jødedommen, og om å vokse opp med alkoholiserte foreldre. Og hysterisk morsomme betraktninger om det amerikanske bankvesenet, om å handle julegaver på nettet og ikke minst om ”oppgraderings-helvetet”, der noen og enhver kan kjenne seg igjen i stadige oppgraderinger på PC, I Phone og andre elektroniske duppe-ditter, og frustrasjonen når man enda en gang må sette seg inn i systemer man ikke kjenner igjen….….
Jeg hadde noen veldig hyggelige dager med denne boken . Anbefales !

Nora set the bar high in the stiff-upper-lip department. Denial was a talent she greatly admired.

Mostly, however, loving New York is personal: the validation of identity. New Yorkers are born all over the country and then they come to the city and it strikes them, «Oh, this is who I am.»