Siste stikk

av (forfatter) og Torstein Velsand (oversetter).

Egmont Hjemmets bokforl. 2000 Innbundet

Jill Lawton oppsøker etterforsker Matthew Hope og vil at han skal finne hennes mann, Jack. Han tror det er den klassiske historien om en mann som har funnet en annen kvinne, men så dukker et lik opp på stranden med Jacks identitetspapirer i lommen.

Jill Lawtons oppdrag til Florida-advokaten Matthew Hope er ikke uvanlig. Hun vil at han skal finne en mann for henne. Nærmere bestemt ektemannen hennes, Jack. Jill har verken sett eller hørt fra ham på bortimot ett år. Han dro nordover, forteller hun, for å finne arbeid. Markedet for grafisk formgivere var knusktørt i Florida. Nå har Jill fått høre av en venninne at Jack er sett sammen med en ukjent kvinne i Isola. Jill vil ha orden på sakene: Enten skilsmisse eller få mannen erklært død.På stranden i Calusa, Florida, ligger et halvt påkledd lik med et førerkort utstedt på Jack Lawton i baklommen.Kjapt avsluttet sak, tenker Matthew, men den gang ei. For Jill har aldri sett den døde før, aner ikke hvem han er eller hvorfor han har ektemannens sertifikat på seg.Den døde viser seg å være en Ernest "Corry" Corrington, spritsjapperaner fra California, ute på prøveløslatelse.Hva er forbindelsen mellom Jack og den døde Corry? Det er neppe tilfeldigheter som har ført Corry til Florida. Men hvor er Jack? Har han blitt utsatt for noe kriminelt siden han ikke gir seg tilkjenne? Og hvor er den ukjente kvinnen han ble sett sammen med og, som Matthews undersøkelser viser, også delte leilighet med? Alle tegn tilsier st de tre kjente hverandre. Til og med svært godt. Alt tyder på at de tre hadde lagt planer for en innbringende fremtid. Hvis de bare overlever partnerskapet. En av dem planlegger å håve inn potten alene og ta siste stikk.

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 2000

Genre Politi og detektiver Krim