Siste sporvogn til Elysian Fields

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2005 Heftet

Dave Robicheaux drar til New Orleans for å hjelpe Fader Jimmy Dolan, en nær venn som har blitt overfalt og banket opp. Sammen med Clete Purcell oppsøker han den mistenkte, Gunner Ardoin. Hevnen blir så voldsom at politiet ber Dave om å ikke vise seg i New Orleans igjen. Dolan trekker Dave inn i kampen mot søppelrasisme i de fattige boligområdene, og det leder dem til jakten på skjebnen til en legendarisk svart bluesmusiker som forsvant sporløst fra lenkegjengen mens han arbeidet på en plantasje. Tre tenåringsjenter dør i en eksplosiv bilulykke. Med en far som er gal av sorg og hevntørst, og en kompleks leiemorder på jakt etter Fader Dolan er Dave Robicheaux i ferd med å komme i tidsnød. Dette er den 13. boka om Dave Robicheaux.

I Siste sporvogn til Elysian Fields drar Dave Robicheaux til New Orleans for å hjelpe Fader Jimmy Dolan, en nær venn som har blitt overfalt og skambanket. Sammen med kompisen Clete Purcell oppsøker han den mistenkte, og hjelpen blir så voldsom at politiet ber Robicheaux unngå å vise seg i deres distrikt igjen. Fader Dolan trekker Robicheaux inn i kampen mot søppelrasisme i de fattige boligområdene. Arbeidet leder dem på sporet av den egentlige skjebnen til en legendarisk svart bluesmusiker, som forsvant sporløst fra en lenkegjeng i arbeid på plantasjen til en kjent forretningsmann. Da de oppdager at en bortimot sinnsforvirret leiemorder jakter på Fader Dolan, blir tiden en presserende faktor for å berge liv. "Burkes serie om politimannen Dave Robicheaux står i en klasse for seg." Anne B. Ragde, Aftenposten "Robicheaux er helt spesiell i sin måte å gi blaffen i samfunnets regler på, og han kommer som regel unna med å utøve 'gatenes rettferdighet'. Robicheaux' fans setter helt sikkert pris på en handling som er like vill og ustrukturert som helten selv." Thriller, nr. 2/2004 "Siste sporvogn til Elysian Fields hører til blant Burkes fire-fem beste Dave Robicheaux-romaner." Kjetil Wold, Aftenbladet

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788241903656

EAN 9788241903656

Serie Dave Robicheaux (13)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted New Orleans