Siste skrik

av (forfatter) og Preben Jordal (gjendikter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Thomas Pynchon serverer oss en cyber-thriller fra et New York i Internetts barndom. En intrikat koloss av en moderne klassiker!

Året er 2001, vi befinner oss i New York City, i den øredøvende stillheten mellom dotcom-bobla og 11. september. Silicon Alley er en spøkelsesby, Internett opplever voksesmerter, Google har ennå ikke gått på børs, og Microsoft regnes fortsatt som den ondeste blant de onde. Det er muligens færre penger i omløp enn før bobla sprakk, men det hindrer ikke alskens svindlere fra å lure til seg det lille som er igjen.
Maxine Tarnow driver et lite etterforskningsbyrå på Upper West Side, med småskalasvindlere som sin spesialitet. Hun drev virksomheten på lovlig vis inntil hun for en stund siden fikk bevillingen trukket tilbake. Dette ser hun utelukkende som en fordel, for nå kan hun lage reglene selv - bære våpen i veska, forhandle med drittsekker, hacke seg inn i fremmede bankkontoer - uten å slite med skyldfølelse. Utenfor jobben er hun bare en vanlig mor og lever et temmelig normalt liv, med to gutter på barnetrinnet og en slags semi-eksmann ved navn Horst. Helt til den dagen hun begynner å snoke i økonomien til et datasikkerhetsfirma, ledet av en geekete mangemillionær. Og før hun vet ordet av det, er hun innblandet i lyssky affærer med en dopsmugler, en neoliberal livvakt med aversjoner mot ulike typer fottøy... for ikke å glemme den russiske mafiaen og et mylder av bloggere, hackere, programmerere og entreprenører, der noen av dem plutselig dør på mystisk vis. Maxine befinner seg kort sagt i knipe.
Thomas Pynchon tar oss med på en reise dypt inn i nettet og ut til Long Island, og serverer oss en historisk romanse fra et New York fra Internetts barndomsår
- en kort reise tilbake i tid, men teknologisk sett, lysår unna utviklingen verden har sett siden den gang.
Vil de kriminelle bli avslørt og dømt? Vil Maxine måtte ty til pistolen i veska? Vil hun og Horst finne sammen igjen? Vil Jerry Seinfeld dukke opp?
Men hei, hvem er vel eg

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205460447

EAN 9788205460447

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted New York

Andre skriver større bøker med flere personer, uten at leserne føler seg overmannet av den grunn. Når Thomas Pynchons Siste skrik føles som mye kraftigere enn sine 527 sider, skyldes det kombinasjonen av flere ting.

Pynchons fortellerstil passer definitivt ikke for alle. Som mange andre amerikanske forfattere bruker han mange ord, han kan mye og tekstene hans er en jevn skur av kultur- og samtidsreferanser. Når han treffer, er det en fryd å lese. Når han ikke gjør det, blir han bare masete. Siste skrik pendler mellom disse ytterpunktene.

Siste skrik gir ikke ved dørene. Jeg satt med en konstant følelse av å skjønne lite av hva som foregikk. Pynchons personer er like rastløse som fortelleren. Samtalene foregår på en innforstått måte, og samtlige personer er for kule til å avlevere en eneste enkel replikk.

Historien fortelles ofte i presens (Maxine går ut...), noe som gjør at fortelleren minner mest om kommentatoren i en reality-serie. Perspektivet ligger stort sett hos hovedpersonen Maxine, andre ganger står fortelleren utenfor og kommenterer. Både presensformen og den skiftende fortellervinkelen bidrar til at Siste skrik oppleves som en bok hvor det meste flyter. (Les hele omtalen på Sølvbergets nettsider.)

Som Joe Hill alltid sier: Ikke sørg, organiser.

Bøker om hvordan nettet påvirker oss.

Bøker som jeg leser og skriver mer to setninger om havner her.

• "Satantango" av László Krasznahorkai
  • "Armageddon-algoritmen" av Petter Fergestad