Sirkelen

av (forfatter), Sara Bergmark Elfgren (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2013 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Engelsfors, dypt inne i de svenske skogene. Seks jenter har akkurat begynt på videregående skole. De har ingenting felles, bortsett fra at de ei natt som månen er rød, føres til en nedlagt folkepark. De vet ikke hvordan de er kommet dit, eller hvorfor, men uten hverandre kommer de ikke til å overleve. De får vite at de er De utvalgte, seks hekser som er omtalt i en gammel profeti. Jentene må lære seg å samarbeide og kontrollere sine magiske krefter, og tida holder på å renne ut. De må finne og beseire ondskapen, før ondskapen finner dem. Dette er den første boka i Engelsfors-trilogien.

Pocketutgave av svensk ungdomsboksensasjon!

Denne boka rommer alt et ungdommelig hjerte begjærer (...) oppsiktsvekkende god fantasydebut..(Cathrine Krøger, Dagbladet)
Engelsfors. Vakkert navn, gudsforlatt sted. Omgitt av dype skoger der mennesker ofte går seg vill og forsvinner. Seks jenter har akkurat begynt på videregående. De har ingenting til felles - bortsett fra at de har selve ondskapen i hælene. Nå tvinges de til å samarbeide for å overleve.
En natt da månen på mystisk vis er farget rød, føres seks ungdommer til den nedlagte folkeparken. De vet ikke hvordan de er kommet dit, eller hvorfor de er der. Men uten hverandre kommer de ikke til å overleve.
En svensk småby blir åstedet for en kamp mellom det onde og gode. Sirkelen byr på nesten 500 sider med intens spenning, kjærlighet, magi, håpløse foreldre, lekser, død og vennskap.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205448315

EAN 9788205448315

Serie Engelsfors-trilogien (1)

Genre Spenning

Omtalt sted Sverige

Nok en spennende ungdomsbok, med meget gode personskildringer.

Liker vanligvis ikke bøker som er så lettlest som denne, men historien var utrolig fengslende, så jeg klarte ikke legge den fra meg før den var ferdiglest.

Ja takk til flere seriøse ungdomsfantasybøker.

I forrige uke var jeg oppslukt av en murstein. En ungdomsfantasy på over 500 sider som bergtok meg på mange måter. For en gangs skyld var det ikke amerikansk ungdomsfantasy, men svensk. Endelig legges det vekt på skandinaviske fantasybøker og tidligere i år fikk jeg to norske fantasybøker som jeg skal omtale neste måned. Jeg gleder meg!

Denne boka fikk jeg av bokbloggeren Mari tidlig i fjor (Unnskyld, unnskyld, unnskyld!) for at jeg ikke leste den før nå. For det første ville jeg ikke lese boka mens "alle andre" leste den, (jeg er allergisk mot å følge strømmen), og i ettertid var det flere bøker som fristet mer. Men ... bedre sent enn aldri! Tusen takk igjen for boka, Mari. Jeg har i det minste lest Night School av C.J. Daugherty og den leste jeg vel nesten med en gang. Jeg fikk den samtidig som jeg fikk Sirkelen. Men nå er jeg veldig glad for at jeg endelig fikk somlet meg til å lese Sirkelen for den var vanskelig å legge i fra seg. Nå får dere vite hvorfor!

En gruppe ungdommer fra samme videregående som ikke har noe annet til felles eller egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre, opplever plutselig rare ting sammen. Uforklarlige ting, men de er sikre på en ting: Det er de som forårsaker disse merkelige tingene. Hvorfor, og hva er deres oppgave? Samtdig dør noen studenter på skolen, en etter en. Er det en selvmordspakt som media hevder som er årsaken eller er det noe annet som foregår? Og hva kan de gjøre for å stoppe det?

Boka virket for meg veldig spennende, men samtidig var jeg meget skeptisk. Jeg var meget skeptisk fordi jeg alltid tar avstand til bøker som får veldig mye oppmerksomhet, både av media og lesere. Da velger jeg heller å vente med disse bøkene til hysteriet har lagt seg eller ikke lese den i det hele tatt. Sånn har det alltid vært for meg. Men i dette tilfellet er jeg glad for at jeg valgte å lese den. Det er lenge siden en fantasybok for ungdom har holdt meg som limt til boka. Selv om plottet i seg selv ikke var det mest originale jeg har lest, var det mange av karakterene som var en fryd å lese om og bli bedre kjent med. Vi blir godt kjent med dem både som seg selv, blant sammen med de andre og hvordan det er på hjemmefronten. De var spennende å lese om på hver sin måte.

Syns det er feil av baksiden å sammenligne denne boka/trilogien med Twilight og Fucking Åmål. Syns ikke de har noe til felles og jeg var usikker på om jeg ville like boka så godt som jeg gjorde for jeg liker hverken Twilight eller Fucking Åmål. Likevel tok jeg sjansen på å lese Sirkelen og det er jeg glad for at jeg gjorde! Gleder meg til å lese neste bok i serien, Ild, og følge disse ungdommene videre. Det blir spennende!

Tack säger jag för denna bok. Mer!!!

Flott bok! Klarte ikke å legge den fra meg før jeg leste den ferdi!

Hun må (1) redde løken som er i ferd med å brenne seg fast i stekepannen, (2) redde framtiden sin med Wille ved å lage en perfekt lasange og (3) redde verden. Det siste er kanskje det hun burde ha vært mest opptatt av, men sammenlignet med de andre tingene virker ikke det så viktig akkurat nå.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Ungdomsbøker jeg har lest som skal brukes til bokprat, for å vekke leselyst for elever på ungdomsskolen.

Anbefales til Jarle og Kaia (og Linnea). I prioritert rekkefølge.

Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.

• "Ild" av Mats Strandberg
  • "Nøkkelen" av Mats Strandberg