Sirile gentlemen søkes

av (forfatter), Kirsti Vogt (oversetter) og Kirsti Grundvig (oppleser).

Cappelen Damm 2011 CD

Alma og Margit setter inn ei kontaktannonse hvor de søker etter sirile gentlemen. Mens de venter på svar, snur de opp ned på aldershjemmet Solgläntan hvor de bor midlertidig.

Format CD

ISBN13 9788202364700

EAN 9788202364700

Genre Humor

Omtalt sted Sverige

SIRILE GENTLEMEN SØKES av Karin Brunk Holmqvist: Jeg har ikke for vane å skrive omtaler av bøker jeg ikke leser fullt ut, men denne gangen føles det på sin plass å gjøre et unntak for å geileide de eventuelle lesehestene og bokormene som ser seg selv i min boksamling - unna denne boken. Holmqvists andre utgivelser kan jeg ikke uttale meg om, andre enn Potensgiverne, noe jeg allerde har gjort, men det jeg imidlertid kan si om dem er at de forblir liggende urørte på soverommet mitt til den dagen de pakkes inn og gis i julegave til familiemedlemmer som forhåpentligvis vil verdsette de jeg har lest og ikke lest bedre enn jeg har gjort og høyst antakelig vil gjøre. Nå til begrunnelsen: Å lese denne boken var for meg som å drikke sand. Språket vakler like mye som i den første boken jeg leste av henne, om ikke mer, dialogene har i mine øyne som oftest ingenting som helst med handlingen å gjøre - de driver den ikke fremover, men gjør rett og slett at den stagnerer. Dette er en roman for deg som er tilbakelent og tåler et alminnelig innblikk inn i to påstått uvanlige gamle damers fortløpende liv; Holmqvist skifter kapittel nesten like ofte som døgnet. Denne boken fant jeg full av selvfølgeligheter; dessverre har jeg ingen eksempler på akkurat det. En ting skal forfatteren ha, hun har tæl nok til å skrive de bøkene hun har skrevet og attpåtil gi dem ut. Og noen må åpenbart like dem. Noen er imidlertid ikke meg. Holmqvist kan på den annen side prise seg lykkelig for at jeg ikke kaster terningen på bøker jeg ikke har lest ferdig.

Fantastisk skjønn bok om to eldre damer. En bok å kose seg med.

Litt vel "feelgood". Men absolutt greit og hyggelig. Ikke akkurat spennende.

En lun og hyggelig bok hvor jeg absolutt synes at man blir kjent med karakterene og at man er med de på godt og vondt. En koselig feelgood-bok.

Jeg brukte lang tid på denne boka. Jeg leste bare noen sider hver kveld, for at den skulle vare lenge. En herlig bok om to oppfinnsomme gamle damer og alt det rare de fant på.

"Det er jeg som er halt," sa Alma alvorlig. Selv om de hadde skrevet det i annonsen, ville hun gjøre det helt klart. "Vi har alle vårt," sa Einar. "jeg har flass," og så lo alle fire.

"Jeg skjønner ikke hvorfor alle menn må være så kjepphøye," sa Alma plutselig. "Så du hvordan Anton Kvist brisket seg som en hane for damene på seniordansen sist... Han har vel ikke noe å prale med?" fnøs hun. "Det er vel klokkespillet som dingler mellom beina på dem som får mannfolka til å tro de er noe."

"Jeg er redd av og til." "For hva da?" "Den silken, vet du, i kisten. Men hvis du lever lenger enn meg, har du lovet meg å ordne det." "Det vet du at jeg gjør, Alma. Nå må vi nesten sove."

Hun tenkte tilbake på barndommen sin og hvor umoderne alt hadde vært den gangen. Kaldt i husene og den samme maten hele tiden. Nå lå hun her i en behagelig seng, og det var varmt og godt. Mat fikk de i overflod, og nye langbukser hadde hun også.

Bøker jeg fikk med meg fra bytte-hylla på hotellet i Bulgaria :)

Bøkene fra 2017

• "Kranvriderne" av Karin Brunk Holmqvist