Silhuett av en synder

av (forfatter) og Morten Borgersen (oversetter).

Piratforl. 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Liljenholm Gods på Sydsjælland har vært hjemmet til en verdensberømt skrekkromanforfatter. I 1941 kommer godsets datter Nella hjem sammen med en fremmed, og sammen oppdager de familiehemmeligheter og en mørk historie som berører dem begge.

Bedrag, selvmord, galskap og forbudt kjærlighet har gjennom generasjoner bebodd det danske godset Liljenholm. En gang var det hjemsted for en verdenskjent forfatter av skrekkromantiske romaner. Nå er det kun de døde igjen på godset. Men en råkald novemberdag i 1941 avlegger godsets fortapte datter, Nella, stedet besøk. Hun er ikke alene. En fremmed har fulgt henne hele veien fra København. Sammen oppdager de at alle familier har hemmeligheter. Men liljenholmerne har flere enn de fleste. Godset gjemmer en forferdelig historie som berører dem begge. Silhuett av en synder er en gotisk roman, en slektsfortelling og et eskesystem av historier, som til slutt danner et overraskende hele. Leonora Christina Skov, født 1976, er forfatter, profilert litteraturkritiker i Weekendavisen og samfundsdebattant på fjernsyn og i tekstmedia. Hun har tidligere utgitt romanene Rygsvømmeren (2003) og Champagnepigen (2007).

Forlag Piratforl.

Genre Grøssere

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Danmark

Om du liker gotiske skrekkromaner anbefales denne.Det er et noe rikt persongalleri og en spennende historie, som bygger seg mer og mer opp.Du kan nesten høre skrekkfilm fiolin i bakgrunnen når du leser denne, og knirking i veggene. Det tar tid før du får vite hvem hoved personen er, men smør deg med tolmodighet. Klimakset mot slutten er også verdt å vente på.
Sitat fra boken "Ordentlige bøker er som mennesker, bare bedre.De lukker seg ikke før de overhodet har lært en å kjenne."

Så jeg behandlet Nella slik jeg selv gjerne ville behandles, og det kan man kalle en kristen handling eller idioti på høyt plan.

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

• "Dødsreisen - ungdomsroman" av Caterina Cattaneo
  • "En pålitelig hustru" av Robert Goolrick