Sigurd drakedreperen

Gyldendal Tiden 1989 Innbundet

Sigurd er sønn av av en vikingjarl. Navnet har han fått etter sagnhelten Sigurd Favnesbane som drepte den grusomme draken på Gnitahei. Hvert år legger vikingskipene ut på nye tokter, og stormannsslektene kjemper mot hverandre. Sigurds tilværelse blir forandret da han møter trellgutten Reim. Så kommer han nær den underlige, trolske Ravnejenta. Trellvkinnen Edda gir ham mot og styrke, og han drar til drakefjellet og kjemper mot draken. Boka er en frittstående fortsettelse av de to bøkene om Tir og Reim/Sunniva og Patric.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205186293

EAN 9788205186293

Omtalt tid Vikingtiden

Tildelt litteraturpris Litteraturprisen 1982

Dette er bøkene jeg likte best igjennom min barndom og tidlig i min ungdomsperiode :D Etter som jeg har en tre år eldre søster leste jeg ungdomsbøker ganske tidlig, og vil derfor plassere en del av bøkene under barndom selv om det egentlig er ungdomsbøker. Nostalgi!

• "Tord Illugesson" av Torill Thorstad Hauger
  • "Ravnejenta" av Torill Thorstad Hauger