Sigrid Finne

Oktober 2007 Innbundet

Desperat etter å skrive ned det siste Sigrid Finne sa, drar forfatteren til en øde vindruepresse på Sicilia. Der kryper naturen selv inn i fortellingen. En roman om hvordan liver dikter seg selv mens det pågår.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Italia

Plutselig, mens jeg gikk og nøt landskapet og skrev en handleliste i tankene og ante fred og ingen fare, som det heter, slengte en hærskare med hunder seg mot jernporten jeg gikk forbi. Jeg sier det sånn, selv om en hærskare kanskje må telle minst femti eller hundre, men siden jeg ikke så hundene, var det umulig å telle dem. Hadde jeg sett dem ville jeg telt dem, jeg har nemlig for vane å telle dyr, katter har jeg for eksempel ofte telt, hvem har ikke det, du er i utlandet og plutselig står og ligger en klynge katter foran deg, da utbryter en ofte: Så mange katter! Og så begynner en straks å telle. Likevel kommer en sjelden på å kalle dem en hærskare. Derimot kan det være så mange katter at man blir begeistret.

• "Selmas vår - roman" av Mari Osmundsen
  • "Enkle dikt" av Johann Grip