Sicilia Bella

reise i ord og bilder

av (forfatter) og Anne Christine Rojahn Levy (illustratør).

Prego Mobile 2021 Innbundet

I denne reiseskildringen tar forfatteren og malerinnen Anne Christine Rojahn Levy deg med til den vakre, mytiske og spennende øya. Over en periode på nesten 30 år reiste hun for å male landskapene, menneskene og stemning på vakre Sicilia.
På sine daglige fotturer og utflukter laget hun skisser til nye bilder, og lot seg inspirere av det hun møtte på sin vei. Om det var parken til den engelske damen i Taormina, utsikten til Messinastredet fra balkongen ytterst på klippen - eller mystiske møter med mafiaen som ble dagens høydepunkt og motiv, var det ikke malerinnen fra la Norvegia som bestemte.
Det var livet i den Sicilianske landsbyen som formet både motiv-valgene, og de små historiene som ble skrevet ned i notisboken på sengen etter endt arbeidsdag. Bildene viser én side, tekstene en annen - og sammen danner de denne reiseskildringen fra den vakre øya, Sicilia Bella.
Bildene er laget i akvarell, tusj og olje - og tekstene siterer like gjerne landsbyens tobakksforhandler som Goethe.
«Snart lå Taormina for mine føtter. Der lå Det greske teatret på klippen og Isola Bella langt der nede. Og det Joniske hav så langt jeg kunne se. Jeg måtte tenke på Goethe, som skrev i et brev til sin mor under et opphold her:
«Jeg gleder meg allerede nå til den virkning dette oppholdet vil ha på resten av mitt liv!» Nå skjønte jeg hva han mente.»
En bok som kan glede mange med sine vakre malerier og lette, observerende og funderende tekster om Siciliansk kultur og historie.
Anne Christine Rojahn Levy (f. 1942) er utdannet i maleri fra Oslo Tegne og Maleskole under Liv Ørnvall og Granum kunstskole under Einar Granum. Hun har vært elev hos Jan Cato Bødtker og senere hos Åse Asp Lunde - og i flere perioder tegnet på l'Académie de la grande chaumière i Paris. Forfatteren har gjort studie- og arbeidsreiser i inn- og utland, spesielt til Sicilia og andre deler av Italia, og hatt flere utstillinger. Hun var bosatt fem år i Paris, og bor nå i Oslo.

Forlag Prego Mobile

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Sicilia

Med nydelige akvareller og fin tekst gir forfatter og malerinne Anne Christine Rojahn Levy et magisk og eventyrlig bilde av den vakre øyen Sicilia.
For smakebiter av illustrasjonene og en innblikk i hennes møte med Sicilia og dens natur kan du gjerne lese hele omtalen på bloggen.