Sibirsk oppdragelse

den sjokkerende historien om en sibirsk underverden

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Aschehoug 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren forteller her om folket sitt, Urkaene, som under Stalin ble tvangsflyttet fra Sibir til Transnistria, på grensen mellom Moldova og Ukraina. Det er et folk med strenge æresbegrep og stor mistro til fremmede, og historien starter da forfatteren som niåring får opplæring som tatoverer.

ISBN13 9788203216213

EAN 9788203216213

Serie Aschehoug pocket

Omtalt sted Moldova

Omtalt person Nicolai Lilin

Nicolai Lilin tilhører Urkaene, et kriminelt folkeslag som under Stalin ble tvangsflyttet fra Sibir til Transnistria – på grensen mellom Moldova og Ukraina. Dette er en gruppe mennesker som er sterkt knyttet til hverandre, de følger strenge æresbegreper, har et komplekst hierarki og en dyp mistro til fremmede, og ikke minst til politi og styresmakter.

"I det sibirske samfunnet lærer man å drepe fra barnsben av. Vår livsfilosofi er tett forbundet med døden, og ungene blir lært at fare og død er en del av det å være til, og følgelig at det å dø og ta livet av noen er helt normalt, bare man har en gyldig grunn."

Det er veldig rart å lese denne boken, som sitatet over viser – lærer de barna sine til at å ta liv, det å faktisk drepe et annet menneske – er OK… så lenge de har en god grunn. Og reglene er det de selv som lager. Dette er jo temmelig langt fra det «vi» er opplært til, og temmelig hårreisende. Men samtidig så er æreskodeksen og rettferdighetssansen til disse menneskene så riktig at man neste ender opp med å like dem også. Helt til neste voldsorgie blir beskrevet – da liker man dem ikke likevel… Og slik gå det gjennom boken… Den må neste bare leses – her ble jeg kjent med et folk jeg overhodet ikke hadde noen kunnskaper om, ikke engang at de eksisterte visste jeg. Det er også veldig lite å finne av opplysninger om dem ellers, så dette er en bok som gir et innblikk i en totalt ukjent verden for de fleste – skrevet av en som selv er kriminell; en urka.

• Og vet du hvorfor Gud har gitt mennesket et lengre liv enn dyrene?
  • Nei, det har jeg aldri tenkt på ...
  • Fordi dyrene følger sine instinkter uten å gjøre feil. Mennesket derimot, følger fornuften, og derfor trenger det én del av livet til å gjøre feil, en annen del til å forstå og en tredje til å forsøke å leve uten å gjøre feil.

Den som vil ha for mye, er ikke riktig vel bevart, for en mann kan ikke eie mer enn det hjertet hans kan elske. (Bestefar Kuzja)

Menneskene fødes lykkelige, men de innbiller seg at lykken er noe de må finne her i livet... Men hva er det vi i bunn og grunn er? En flokk dyr uten instinkter, som forfølger feilslåtte ideer og søker det vi allerede har...

• "Menneskerøyk - krigens fødsel, sivilisasjonens død" av Nicholson Baker
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "Forbrytelser i Southern Indiana" av Frank Bill
  • "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Vi ses der oppe" av Pierre Lemaitre
  • "Gulag - fangeleirene i Sovjetunionen" av Anne Applebaum
  • "Kreta - okkupasjon og motstand" av Antony Beevor
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Tequiladagbøkene - gjennom Sierra Madre" av Morten A. Strøksnes
  • "Alle tings bedrøvelighet" av Dimitri Verhulst