Siamesisk ; Selvbeherskelse ; Sauermugg 2007

Cappelen 2007 Heftet

Siamesisk: Romanen kan betegnes som et dystert kammerspill. En gammel mann sitter i en gyngestol på badet i sitt barndomshjem og tygger tyggegummi. Han er blind, og blir pleiet av sin kone. Selvbeherskelse: Romanen handler om Andreas Feldt, en middelaldrende mann, som etter et skjebnesvangert møte med sin datter har en blind flekk i hukommelsen. Han har kanskje noe i livet sitt han ikke vil eller er i stand til å huske. Sauermugg 2007: Romanen er skrevet som en frittflytende tankestrøm der fortid, nåtid og ville spekulasjoner blandes sammen i en energisk og uforutsigbar tekst. Tankesprangende er mange og drastiske. Intense refleksjoner avløses av smertelige barndomsminner. Scener fra et ekteskap veksler mellom det opprivende og det absurd komiske, fortalt med hat i det ene øyeblikket, med fortvilelse og selvbebreidelse i det neste. Denne utgaven inneholder ca 20 sider ekstra-materiale.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202279523

EAN 9788202279523

Serier Cappelens utvalgte billigbøker S-trilogien (1)

Jeg er ingen tenker, men jeg tenker hele tiden, det er det eneste jeg ikke klarer å la være. Det tar aldri slutt.

Herregud, det er jo dét litteratur handler om. Gleden og befrielsen over å bli konfrontert med en usensurert utgave av andre menneskers indre liv, selv om den konfrontasjonen kan være ubehagelig. I møte med de store bøkene, samme hvor dystre og negative de er, opplever man en euforisk glede over å lese dem. Det er litteraturens store mysterium, nemlig at det kan skape så mye glede å fordype seg i så mye elendighet. (En uttalelse han kom med i Aftenposten på søndag. Veldig treffende synes jeg.)

Ingenting blir borte, det bare hoper seg opp. Selv jeg, som ikke ser en dritt, sitter her med hodet fullt av tåpelige bilder...

Skallen er et sted for ettertanke, men også for en hel rekke plager. Det er en mørk hule full av ord, det rene helvete. Resten er det så som så med, jeg er som Diogenes som levde i en tønne, denne kroppen er min tønne, den er passe lang og passe romslig, den har funnet en behagelig stilling å sitte i, der sitter den. Det er såvidt det er liv i den, det er det jeg trenger for å komme meg igjennom dagene. Litt hjertebank, litt åndedrett, det er i mer som skal til. . .

Noen ganger får jeg følelsen av at hjernen også har en hjerne... Det kan umulig være jeg alene som gir meg selv alle disse beskjedene, disse tåpelige oppdragene, disse idiotiske inntrykk og fornemmelser, det kan ikke stamme fra meg alt sammen, hvordan kunne det? hva har de med meg å gjøre, disse evindelige grubleriene? hvem er det jeg tror jeg er?

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

• "Det nye testamentet" av Stig Sæterbakken
  • "Sauermugg - roman" av Stig Sæterbakken