Shogun

Coronet Books 1976 Heftet

Toranaga, den mektigste av føydalherrene i Japan, kjemper for å opprette et rike. Engelskmannen John Blackthorne vil ha kontroll over handelen mellom Japan og Kina, og han drømmer om rikdom. Lady Mariko forelsker seg i Blackthorne. Boken er forfatterens første i hans saga om Asia.

Forlag Coronet Books

Utgivelsesår 1976

ISBN13 9780340209172

EAN 9780340209172

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Japan

Fantastisk bok om møte mellom europeere og Japan!! Handlingen er satt i tiden for de store sjøreiser da portugeserene hadde et fortrinn med å kjenne de vanskelige farvannene til Asia best i Europa. En brite greier å manøvrere seg til Japan og boken skilder møte mellom britisk og japansk kultur. Fantastisk kulturbeskrivelse og en strålende beskrivelse av politikk og strategi i Japan. Anbefales på det sterkeste! Lenge siden jeg har lest en så god bok.

• "Gai-Jin - a novel of Japan" av James Clavell
  • "Noble house - a novel of Hong Kong" av James Clavell