Shipping news

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Pax 2002 Innbundet

Store og keitete Quoyle har hatt en mengde tilfeldige jobber før han 36 år gammel blir ansatt som journalist i en lokalavis. Han faller for Petal, og de to gifter seg, men Petal går lei, og stikker av med en annen. Underveis blir hun drept i en bilulykke. Tilbake sitter Quoyle alene med to døtre. Han faller helt sammen, og makter ikke å reise seg igjen før en tante overtaler ham til å flytte med henne nordover til Newfoundland. Der slår de seg ned langt fra folk, og møtet med det øde landet blir en enorm prøve for den upraktiske bygutten Quoyle.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2002

Omtalt sted Canada

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 1995

Dette var ikke boka for meg. Skrivestilen inneholder mange korte setninger som jeg synes gir den dårlig flyt. (Stilen kan selvfølgelig funke i andre sammenhenger.) I tillegg synes jeg det totalt mangler et klimaks, og 20 sider før jeg var ferdig holdt jeg på å avbryte den. Grei nok historie for den som liker skildringer av en periode i noens liv.

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "Trekkspillforbrytelser" av E. Annie Proulx
  • "W, eller Barndomsminnet" av Georges Perec
  • "Ville veier - nye historier fra Wyoming" av E. Annie Proulx
  • "Aracoeli" av Elsa Morante
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Fint akkurat som det er - historier fra Wyoming" av E. Annie Proulx
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom