Sharon og min svigermor

dagbøker fra Ramallah

av (forfatter) og Gry Brenna (gjendikter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Denne boken består av to dagbøker, og strekker seg over perioden 1981 til 2004. Det starter med at forfatteren reiser fra Amman, hvor hun har bodd mesteparten av sitt liv, til Ramallah, som er under israelsk okkupasjon. Der møter hun sin fremtidige ektemann - og svigermor. I dagbøkene skildres dagliglivet under okkupasjonen, og hvordan det blir påvirket av hyppige møter med israelsk administrasjon og israelske soldater.

Dette er en bok som er forfriskende annerledes enn alt som blir skrevet om Palestina-Israel-konflikten. Suad Amiry skildrer sin opplevelse av å være palestiner og leve på Vestbredden fra tidlig på 1980-tallet til i dag. Hun forteller om familien og beskriver hverdagsliv blant naboene i Ramallah og deres iherdige forsøk på å leve et normalt liv. Boken inneholder også en Amirys dagbok fra den israelske invasjonen av Ramallah i mars 2002, da hennes 92 år gamle svigermor kom for å bo hos dem - noe som var tøft nok i seg selv.
Med et skarpt blikk for dialoger og ikke minst detaljer om menneskelig atferd har Suad Amiry skrevet en fantastisk og svært morsom bok om det absurde (og vanskelige) livet i de okkuperte territoriene.
Suad Amiry er arkitekt og grunnlegger av RIWAQ: Senter for arkitektonisk bevaring av Ramallah. Sharon og min svigermor er hennes debutbok.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209437

EAN 9788203209437

Omtalt sted Israel Palestina

Omtalt person Suad Amiry

De 8 bøkene jeg har lest og skal lese i "Verden rundt på 8 bøker" prosjektet mitt.

• "Checkpoint - en beretning fra Midtøsten" av Sidsel Wold
  • "Etter attentatet" av Yasmina Khadra