Shards of Honor

av (forfatter), Suford Lewis (afterword) og James M. Bryant (foreword).

The NESFA Press 2000 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag The NESFA Press

Utgivelsesår 2000

Format Hardcover

Det etter hvert store verket om familien Vorkosigan ser ikke ut til å være så kjent her inne. Det burde den være - Bujold har vært en av mine favoritter siden jeg tilfeldigvis kom over Paladin of souls, og er en forfatter flere andre burde få med seg.

Bujold som forfatter leter hele tiden etter nye genre å utforske, innenfor rammene av sci-fi som her, eller fantasy som i Paladin. Thrillere, detektivromaner, romanser, kommendier, space-opera, psykologiske dramaer, hun serverer alt.

Shards of Honor er den første boka, og selv om hun har skrevet serien slik at man skal kunne starte omtrent hvor man måtte finne en bok, så skulle jeg for min egen del ønske jeg hadde startet der. Med Cordelia Naismith, leder av en ekspidisjon for å utforske nye planeter som blir kastet inn i intriger, krig og heltemodige handlinger som mangler sidestykke.

• "Cetaganda (Bujold, Lois Mcmaster. Vorkosigan Adventure.)" av Lois McMaster Bujold
  • "I lovens navn! - legenden om Skiveverdenen" av Terry Pratchett
  • "Enders spill" av Orson Scott Card
  • "Slaget på Vigrid" av Kristine Tofte
  • "Gode varsler - heksen Agnes Nutters fine og korrekte profetier" av Neil Gaiman
  • "Amerikanske guder" av Neil Gaiman
  • "Haikerens guide til Galaksen" av Douglas Adams