Shannaras seidmann

del I

Shannara-ættens opphav

av (forfatter) og Stig Erik Sørheim (oversetter).

Tiden 2001 Innbundet

Shannaras etterkommere har tre oppgaver: Par har allerede lykkes i å finne Shannaras sverd, Wren er i landet i vest for å oppspore alvene, mens Walker skal finne Paranors forsvunne borg og gjenopprette seidmannsordenen. Walker må først finne den svarte alvestenen, som er hos den onde steinkongen. Omgitt av fiender, tar Walker fatt på oppgaven som enten vil lykkes eller føre til hans egen ødeleggelse.

Legenden om Shannaras etterkommere utspiller seg i en postapokalyptisk verden der vår tidsalder bare er en mystisk fortid. Beboerne i De fire landene må med jevne mellomrom verge seg mot onde krefter.
Alvekongen Shannaras ætlinger er blitt pålagt tre oppgaver: Par må finne det legendariske Shannaras Sverd. Wren skal finne det forsvunne alvefolket, og Walker Boh skal bringe den tapte borgen Paranor tilbake og gjenopprette seidmannsordenen, som døde ut sammen med Allanon for tre hundre år siden.
Par har funnet sverdet, men blitt forledet til å tro at han har drept sin bror, Coll. Rimmer Dall, Føderasjonens førstesøker, har dessuten plantet en fryktelig tanke i Pars sinn . at dalmannen selv er en skygger, en av de grusomme skapningene han er blitt sendt ut for å tilintetgjøre.
Wren er i Vesterlandet og leter etter alvene. Og i Nordlandet .For å kunne utføre oppdraget han er blitt pålagt må Walker Boh finne Den Sorte Alvestenen, en mystisk talisman med ukjent formål. Men denne mørke Stenen er i hendene på en ondskap like gammel som jorden selv . Steinkongen Uhl Belk.
Omringet av fiender på alle kanter og hjemsøkt av tvil og anfektelse legger Walker ut på sin del av den farlige ferden som enten vil bringe frelse . eller fortapelse.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2001

Genre Fantastisk litteratur

• "Shannaras seidmann - del II" av Terry Brooks
  • "Den første kongen - Shannara-ættens opphav" av Terry Brooks
  • "Shannaras ætlinger - Shannara-ættens opphav" av Terry Brooks
  • "Shannaras sang - legenden om Shannaras etterkommere 3" av Terry Brooks
  • "Shannaras alvestener - legenden om Shannaras etterkommere 2" av Terry Brooks
  • "Trollmannens første regel - sannhetens sverd første bok del 2" av Terry Goodkind
  • "Mørke over Sethanon - sagaen om riftkrigen tredje bok del II" av Raymond E. Feist
  • "Dragens skygge - del 1" av Katharine Kerr
  • "Gyllen ed - del 2" av Elizabeth Moon