Serena

av (forfatter), Halvor Kristiansen (oversetter) og Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser).

Lydbokforlaget 2013 Lydfil

Gjennom sin eldre professorelsker rekrutteres studenten Serena Frome til en stilling i MI5. Året er 1972. Den kalde krigen er på langt nær over. Englands etterretningstjeneste er fast bestemt på å styre den intellektuelle diskusjonen gjennom å støtte forfattere hvis politiske standpunkt sammenfaller med regjeringens. Serena skal sørge for å oppmuntre østblokkritiske skrivetalenter. Operasjonen får dekknavnet "Søtmons". Serenas lidenskap er litteratur, og hun er den perfekte kandidaten til å infiltrere kretsen rundt den unge forfatteren Tom Haley. Men hun gjør jobben litt for godt. Først forelsker hun seg i tekstene hans. Deretter forelsker hun seg i mannen. Snart blir han vellykket heltidsforfatter, uvitende om at han er finansiert av etterretningen. Hvor lenge kan Serena holde oppdraget hemmelig?

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2013

Format Lydfil

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted England

Jeg er stor fan av Ian McEwan men denne boken ble en langdryg affære. Ved å hale ut de forskjellige hendelsene i boken forsvant nerven og innlevelsen min. Den kalde krigen og spionromaner er bedre beskrevet av mesteren John Le Carre. Forholdende og kommunikasjonen mellom karakterene i boken får forfatteren bedre til i alle de andre bøkene jeg har lest av han. Litt skuffet.

Interessant!

Er alltid en fornøyelse å lese Ian McEwan. Anbefales på originalspråket.

Hadde store forventninger til denne boken, men den skuffet nok litt.

Late October brought the annual rite of putting back the clocks, tightening the lid of darkness over our afternoons, lowering the nation's mood further.

Målet er minst 30 bøker

• "Leksjoner" av Ian McEwan