Separasjon og skilsmisse i Norge 1536-1909

en familie- og rettshistorisk studie

Den norske historiske forening 2001 Innbundet

Boka ser på skilsmisseadgang og praksis i samspill med rettsfilosofiske og idéhistoriske strømninger. Den redegjør for geografiske og sosiale mønster i separasjons- og skilsmissesakene, for forskjellsbehandling mellom kjønnene og drøfter blant annet hva skilsmissesakene kan fortelle om forventninger knyttet til ekteskap og samliv. Har litteraturliste.

Separasjon og skilsmisse var marginale fenomener før 1900. Undersøkelse om skilsmissefrekvensen fikk fram en bølgebevegelse snarere enn en rett, synkende linje. Sett i forhold til størrelsen på befolkningen var skilsmisse vanligere i Norge på begynnelsen av 1600-tallet enn så sent som i 1880-årene. 1790-1830 skiller seg ut som en periode relativt mange fikk separasjon og skilsmisse. Først fra 1890 kom jevn stigning og gradvis flere skilsmisser i befolkningen.
Det er et hovedanliggende i boka å studere skilsmisseadgangen og praksis i samspill med rettsfilosofiske og idéhistoriske strømninger. Nøkkelord i denne sammenhengen er verdslig naturrettsoppfatning, opplysningsstrev og revolusjonsbevegelsene på 1700-tallet.
Boka redegjør videre for geografiske og sosiale mønster i separasjons- og skilsmissesakene og for forskjellsbehandling mellom kjønnene. Det spørres om allmuen og kvinner overhode hadde rett til å skilles. De siste kapitlene er ment som familiehistoriske bidrag, og drøfter blant annet hva skilsmissesakene kan fortelle om forventninger knyttet til ekteskap og samliv.

Forlag Den norske historiske forening

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788291222011

EAN 9788291222011

Serie HIFOs skriftserie (4)

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet 1500-tallet 1600-tallet

Bøker (skjønnlitterære og sakprosa) som Sissel Gran henviser til i sin samlivsbok Det er slutt (2016). Dessuten henviser hun til disse filmene: Skal vi danse?, Fire bryllup og en gravferd, Før midnatt og Tatt av vinden.