Selvportrett ved gravstøtte

Gyldendal 2014 Innbundet

Om retten til å skrive om sitt eget liv og de som har hatt betydning for det

En ung mann omkommer i en ulykke. Tilbake sitter den eldre broren i sorg og fortvilelse. I et forsøk på å forsone seg med det uforståelige tapet skriver han en roman, om livet sitt, om hvordan han og søsknene hadde det i oppveksten. Han viser manuskriptet til foreldrene. Det får faren til å bryte all forbindelse med ham.
Nå er han snart tretti år. Kona hans er høygravid og kan komme til å føde når som helst. Samtidig har han ikke hatt kontakt med faren sin på to år.
Selvportrett ved gravstøtte er en roman om brødre, sønner og fedre. Om hvem man ligner på ? og hvem man vil være. En roman om ensomhet og kjærlighet i familien. Om retten til å skrive om sitt eget liv og de som har hatt betydning for det.Men først og fremst er det en roman om mannlige familiemedlemmer som plutselig blir borte. Og et nytt som er på vei.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205418806

EAN 9788205418806

Hovedpersonens bror dør i en ulykke. Hovedpersonen er forfatter og begynner å skrive om broren, men temaet endrer seg til oppveksten av søskenflokken som er preget av skilsmissen til foreldrene. De nærmeste blir bedt om å lese manus til boka som skal komme og om de ønsker at noe blir skal bli endret/ fjernet av hovedpersonen. Faren reagerer med sinne og sorg og bryter kontakt med sønnen sin. Hovedpersonen blir far selv og kjenner på tapet av broren og faren.
Dette er en roman som er tett på livet til forfatteren og som stiller mange spørsmål om hvilken pris det det kan værer for å fortelle om de tinga som pleier å bli værende innenfor familiehusets fire vegger. Skal hovedpersonen gå på tvers av sine egne verdier og legge bånd på sin egen yrkesutførelse for å blidgjøre faren? Eller bør faren være raus og ikke ta seg selv så høytidelig? Jeg synes dette er en høyst leseverdig bok med fint og tilgjengelig språk. Anbefalles!

• "Kom aldri nærmere" av Sondre Midthun
  • "Presens maskin - roman" av Gunnhild Øyehaug