Selvmordet

en sosiologisk undersøkelse

av (forfatter) og Dag Østerberg (redaktør).

Gyldendal 1978 Heftet

Emile Durkheim (1858-1917) er en av dem som har satt sterkest preg på nyere sosiologi og samfunnsforskning. Han var blandt de første som hevdet og vedholdende argumenterte for at sosiale fenomener utgjør et selvstendig forskningsområde, ut over rent biologiske og psykiske fenomener. Og i Selvmordet er det nettopp de sosiale årsaker til selvmord som undersøkes. Ved hjelp av et fyldig statistisk materiale fra mange land om selvmord innen de ulike frem til flere sammenhenger mellom selvmordshyppighet og samfunnets form for (mangel på) solidaritet.

Utgivelsesår 1978

ISBN13 9788205108622

EAN 9788205108622

Serie Fakkel-serien (397)

"Selvmordet" var en del av pensum i faget SOS1001. Jeg hadde svært lave forventninger til denne boken, men jeg lærte ekstremt mye! Blir så inspirert av Durkheim som så på selvmord på en helt ny og ikke minst interessant måte! Anbefales for kommende sosiologer som trenger inspirasjon, og til dere som har den på pensumlisten- Den var slettes ikke noe ille! :)

[...] livet er uutholdelig om det ikke fins en mening med det, et formål som gjør det verdt å utstå livets prøvelser.

Tema: Psykisk Helse

• "Handling og samfunn - sosiologisk teori i utvalg" av Dag Østerberg
  • "Arbeid, kapital, fremmedgjøring - sentrale tekster av Karl Marx" av Karl Marx
  • "Den narsissistiske kultur" av Christopher Lasch
  • "Sosiologiens nøkkelbegreper - og deres opprinnelse" av Dag Østerberg
  • "Makt og byråkrati - essays om politikk og klasse, samfunnsforskning og verdier" av Max Weber
  • "Moderne sosiologisk teori" av Gunnar C. Aakvaag
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Arbeiderkollektivet - en studie i de underordnedes sosiologi" av Sverre Lysgaard
  • "Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd" av Max Weber
  • "Moderniteten og holocaust" av Zygmunt Bauman
  • "Mennesker og samfunn - innføring i sosiologisk forståelse" av Per Morten Schiefloe
  • "Tropisk elegi" av Claude Lévi-Strauss