Selvfølelsen

Gyldendal 2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boken handler om selvfølelsen. I første kapittel tar forfatteren for seg hva selvfølelse er og ikke er. I kapitlene 2-5 presenterer hun teori og begreper som er nyttige for å forstå og jobbe med selvfølelsen, og det sjette og siste kapitlet er skrevet som en veiviser til hvordan teoriene og begrepene kan brukes konkret i arbeidet med selvfølelsen. Boken er et innspill til leserens arbeid med egen selvfølelse, og egner seg også for den som arbeider med mennesker og er opptatt av selvfølelse generelt. Har litteraturliste og stikkordsregister.

Hvordan kan vi utvikle og styrke selvtilliten vår? Psykolog og forfatter Guro Øiestad leder oss gjennom selvfølelsens kjerneområder, og viser oss veier til å bli aktør i eget liv. Et godt og balansert liv forutsetter mot til å jakte på lykken og styrke til å tåle lidelsen. Selvfølelsen handler nettopp om hvordan vi håndterer både lykke og lidelse. I boken leder forfatteren oss gjennom selvfølelsens kjerneområder. Bevisstheten vår er en av grunnpilarene for selvfølelsen. Nærvær til deg selv og til andre er en forutsetning for god selvfølelse. Å akseptere er både en metode for nærvær og et resultat av nærværet, og er sentralt for å utvikle selvfølelsen. Kroppen og selvfølelsen er nært forbundet med hverandre, og det er viktig å ikke bare å ta vare på kroppen, men også å glemme den. Gjennom disse fire områdene viser Guro Øiestad deg vei til å bli aktør i eget liv.

Utgivelsesår 2009

• "Å leve et liv, ikke vinne en krig - om akseptering" av Anna Kåver
  • "Den indre samtalen - kognitiv terapi i praksis" av Torkil Berge
  • "Aldri mer alene" av Paal-André Grinderud
  • "Stress - meditasjon, yoga, avspenningsteknikker" av Andries J. Kroese
  • "Trange rom og åpne plasser - hjelp til mestring av angst, panikk og fobier" av Torkil Berge
  • "Hyper - en beretning om uro" av Pernille Dysthe
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Alene, nå igjen" av Paal-André Grinderud
  • "Når barnet har lagt seg" av Michael Nyqvist