Selfies

av (forfatter), Erik Krogstad (gjendikter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Lydbokforl. 2017 CD

Nok en gang har Jussi Adler-Olsen skrevet en thriller som holder leseren fast, dette er den 7. boken om Avdeling Q.

Avdelingen står i fare for å legges ned på grunn av lav oppklaringsprosent. Rose er sunket ned i en dypt psykotisk tilstand, knyttet til en mørk fortid. Men snart hoper nye og intrikate saker seg opp for Carl, Assad og Gordon:

Tre unge jenter som lever på sosialstøtte, bestemmer seg for å rane en nattklubb når pengene de får fra det offentlige ikke strekker til. Saksbehandleren deres er ensom, bitter og alvorlig syk. Hun hater de kravstore klientene sine, og legger en djevelsk plan for hvordan hun skal hevne seg på dem.

En eldre kvinne blir funnet drept i Kongens Have. Tilsynelatende er disse hendelsenene helt uavhengige av hverandre, men etter hvert skal det vise seg å være en sammenheng mellom dem.

I «Selfies» gjør Jussi Adler-Olsen det han kan best: å skildre smerten og kampen for å overleve maktesløsheten.

Forlag Lydbokforl.

Format CD

Serie Avdeling Q (7)

Omtalt sted Danmark

Det nye blinkskuddet fra Jussi Adler-Olsen satt ganske bra det.
Det handler om penger.
Å drive med trygdesvindel, diskotek-ran og samtidig ha en saksbehandler i trygdesystemet som er mer enn drittlei og i tillegg utvikler seg til å bli et ondskapsfullt monster full av hatefulle hevntanker overfor alle sine egoistiske og tanketomme klienter; det dreier seg om oppdolla, selvopptatte ungjenter som aldri kunne tenke seg å jobbe for pengene de får ut av trygdesystemet, - kan bli fryktelig skjebnesvangert ...
- Særlig når en av trygdesvindlerne er et meget beregnende barnebarn av en gammel samvittighetsløs tysk nazist fra 2.verdenskrigs bestialske henrettelser, som i tillegg har tatt vare på skytevåpen og andre effekter fra krigens dager.
Carl, Assad og Gordon i avdeling Q samarbeider bare bedre og bedre; flere saker dukker opp på en og samme tid, og knyttes sammen med et gammelt drap for flere år siden - men Rose - stakkars Rose; hun lider seg igjennom hele denne halsbrekkende trygdesvindelsaken på sin helt egen måte.

Her er min anmeldelse av "Selfies" (ekstern lenke)

Sterk bok, men ikke det samme som "Kvinnen i buret".

Det var den tiden da sommeren akkurat lå på spranget og menneskers øyne smeltet sammen i ett blikk og hele kroppen begynte å danse innvendig.

Var det ikke slik at hun alltid hadde fått vite at hun var født til noe spesielt, og nå var hun sjuogtjue. Hvor var det spesielle blitt av?

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

• "Savnet" av Michael Katz Krefeld
  • "Filledokka" av Daniel Cole