Seks mistenkte

dødens ulikhet

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2010 Innbundet

Playboyen Vicky Rai har blitt frikjent for et mord han begikk syv år tidligere, og feirer frikjennelsen med et stort selskap. Under selskapet blir han myrdet, og politiet har seks mistenkte. Den berømte journalisten Arun Advani prøver å løse mysteriet ved å grave seg ned i livet til de seks mistenkte: en korrupt byråkrat, en amerikaner som er forelsket i en indisk skuespiller, en urinnvåner på steinaldernivå, et Bollywood sexsymbol med noe å skjule, en mobiltelefontyv og en politiker. Alle har motiv for å ha avfyrt våpenet.

Et indisk panorama fra forfatteren av boken bak "Slumdog millionaire"! Playboyen Vicky Rai blir frikjent for et mord han begikk for syv år siden, og for å feire frikjennelsen arrangerer han et stort selskap. Under selskapet blir han myrdet. Seks av gjestene blir tatt inn til avhør: en korrupt byråkrat, en forelsket amerikaner, en urinnvåner på jakt etter en hellig stein, et Bollywood sexsymbol, en mobiltelefontyv med store drømmer og en ambisiøs politiker som ikke skyr noen midler. Boken er inspirert av faktiske hendelser, og igjen gir Swarup oss et fengslende og innsiktsfullt blikk inn i det moderne Indias hjerte og sjel.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2010

Genre Krim

Omtalt sted India

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

Bøker med handling fra India eller om indere

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Følger trenden og lager liste

Flere lyst til å lese bøker.

• "Og festningen hadde ni tårn - en afghansk oppvekst" av Qais Akbar Omar
  • "Kveld hele dagen" av Preeta Samarasan
  • "Den tilfeldige lærling" av Vikas Swarup
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Stort er fengselet" av Assia Djebar
  • "Veien til Redemption Falls" av Joseph O'Connor