Seks minutter i mai

hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Press 2020 E-bok

Dette er historien om hvordan slaget om Narvik i april 1940 førte til regjeringskrise i England og endret krigens gang. Fra 1939 var Winston Churchill marineminister og en del av det britiske krigskabinettet, og like lenge hadde han vært fiksert på Norge og den tyske malmtransporten gjennom Vestfjorden fra Narvik. Dette var en hovedåre for oppbyggingen av den tyske krigsmaskinen. Statsminister Neville Chamberlain ville lenge ikke høre på Churchills planer om å avskjære tyskernes transportrute, av frykt for å provosere Hitler. Da angrepet på Norge kom, var det for sent, og de britiske aksjonene langs norskekysten ble en katastrofe - for Churchill også personlig.

Med en rekke nye kilder og detaljer bringer Nicholas Shakespeare oss tett på begivenhetene som ledet fram til «The Norway Debate» i det britiske parlamentet - som den 10. mai endte med en seks minutters avstemning der Winston Churchill helt uventet ble landets statsminister.

Forlag Press

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge Storbritannia

Omtalt person Winston Churchill

Min tweet til forfatteren: I have now read your entire book "Six Minutes in May"; what a great book! The best reading experience I've had in years. Your descriptions of the characters were amusing. The Norwegian translation by Christian Rugstad was very well done. Thanks!

• "Fem presidenter som endret USA" av Ole O. Moen
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn
  • "Polen - aske og diamanter" av Ingrid Brekke
  • "Nynazister blant oss - på innsiden av den nye høyreekstremismen" av Harald S. Klungtveit
  • "Harald Hårfagre" av Torgrim Titlestad
  • "U-2-affæren - et drama fra den kalde krigen" av Alf R. Jacobsen
  • "Clinch" av Martin Holmén
  • "Demokratiets svanesang - politikk som svikter og vennskap som tar slutt" av Anne Applebaum
  • "Haugianerne - 1" av Trygve Riiser Gundersen
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands