Seks dager i april

et historisk drama om kjærlighet, liv og død i slaget om Narvik 9.-14. april 1940

SeñorC 2016 Heftet

Seks dager i april er et historisk drama, men også fortellingen om menneskers kjærlighet, tro, overbevisning og valg. Skomakeren Andreas bor i Ofoten på småbruket Bakkan i Pundsvik sammen med kona Elisabeth, den trettenårige datteren Gunvor og hennes seks søsken. Den 9. april 1940 seiler ti tyske krigsskip inn fjorden. Maskinisten Karl er ombord i jageren Erich Köllner. Han forlot kjæresten Liesel i Frankfurt, i en felles tro på at Hitler og at krigen skal skape et nytt og bedre Europa. Den tyske flåten massakrerer de norske panserskipene Eidsvoll og Norge inne på Narvik havn, før tyske styrker besetter byen. I løpet av de neste seks dagene blir den fredfylte fjorden skueplass for de uten sidestykke mest omfattende og brutale krigshandlingene som noen gang er utkjempet i Norge. Karl, Andreas og Gunvor blir en del av en hendelser ingen av dem hadde kunnet forestille seg. Det handler om å overleve - men også om å gjøre valg og følge en overbevisning det er mulig å leve videre med. Seks dager i april er et diktverk men også en fortelling om virkelige hendelser og personer. Den er tro mot historiske fakta og øyenvitneskildringer. Bakteppet for Seks dager i april er angrepet på Norge og slaget om Narvik, men fortellingen handler like mye om alle krigers galskap. Den er derfor uhyggelig relevant også i dag.

Romanen er den første i en serie med tema fra krigen i Nord-Norge. Neste bind Den tapte våren utgis i september 2016.

Forlag SeñorC

Utgivelsesår 2016

Serie Krigen i Nord-Norge (1)

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Narvik

Denne boken har en fin og rask rytme, som gjør den til en "page-turner" selv om historien ikke tilsier dette. Godt skrevet roman hvor de menneskelige opplevelsene av slaget ved Narvik har hovedfokus. Troverdig. Interessant. Jeg gleder meg til oppfølgeren.

Denne krigsskildringen tar for seg en smertelig reell historisk hendelse på en måte som overleverer kunnskap og lærdom innpakket i en god, nær og engasjerende historie. Den setter ting i et litt nytt, mellommenneskelig perspektiv og reflekterer godt over menneskets sårbarhet, krigens meningsløshet og naturens overlegenhet.

Dette er en god tankevekker som jeg anbefaler på det sterkeste.

Jeg sier det viktigste med en gang: Seks dager i april er en bra bok!

For meg som i utgangspunktet kan tenke at 2. verdenskrig er et kjedelig tema, var det en interessant opplevelse å lese romanen Seks dager i april. Altså, jeg vet at det er viktig å snakke om krigen fortsatt, og det er ekstremt viktig å huske på hva som faktisk skjedde for bare 70 år siden. Men det vekker ofte kjedsomheten i meg når det snakkes om. Jeg tror det delvis handler om måten historien blir fortalt på. Det er det samme hele tiden. Den samme vinklingen. Seks dager i april er annerledes.

Det er en spennende historie basert på virkelige hendelser, som fortelles gjennom tre ulike stemmer. Dette gir nye perspektiver og bidrar til å samle fortellingen. Jeg liker at historien også fortelles fra en tysk soldats perspektiv. Jeg blir litt lei av de norske helte-historiene man vanligvis hører. Videre gir romanen et blikk på krigshandlingene gjennom et barns øyne. Tenk så viktig! Tenk så oppskakende og skjellsettende for et barn å måtte flykte, se foreldrene sine redde, og oppleve en så stor uvisshet!

Under markeringene av at det 70 år siden krigens slutt var det mange som reagerte på at krigshandlingene i Nord- Norge ikke ble gitt mer spalteplass og oppmerksomhet. Jeg er enig i det, og jeg er glad for at Seks dager i april omhandler noe av det som skjedde nordpå. Boka gir en unik skildring av det å oppleve krigshandlingene på kroppen. Dette oppleves relevant for meg både fordi det minner meg om hvor kort tid det er siden dette faktisk hendte i Norge, og fordi det får meg til å tenke over hvordan mennesker som opplever krig i vår samtid må ha det. Boka fungerer som en påminner for meg. Hvor heldig jeg er og hvilke verdier jeg ønsker å ha som menneske. Tegn på en bra roman, spør du meg!

Jeg er også imponert over skildringene i boka, spesielt naturskildringene. Det er også et pluss at forfatteren klarer å skrive spennende om krigsskip og teknikaliteter ved krigshandlingene. Her faller jeg stort sett av lasset – men det fungerte i Seks dager i april. Jeg opplever boka generelt som lettlest, med et flytende godt språk, og som sagt; fengende. Les den!

Boken hadde et sjeldent driv som gjorde den nærmest umulig å legge den fra seg. Jeg likte hvordan historien, personskildringene og omgivelsene sammen dannet et følsomt og nært rom for leseren. Tusen takk til forfatteren, dette var en veldig god opplevelse! Stor tommel opp!

Det var vanskelig å legge den fra seg - og tidvis vanskelig å puste - mens jeg opplevde disse seks intense dagene i april 1940. Uhyggefølelsen satte seg i nakken allerede fra første setning og flere ganger underveis i boka måtte jeg minne meg selv på at dette var en dokumentarroman uten lovnad om lykkelig slutt, hverken for den ene eller andre av romanens flere hovedpersoner. Man blir jo glad i dem og håper...

Da jeg leste at romandebuttanten er journalist og tidligere har utgitt dikt, nikket jeg gjenkjennende til begge. Drivende fortelling, spennende veksling av perspektiv og en utrolig tilstedeværende handlingsbeskrivelse fra journalisten og samtidig dette tette, konkrete og malende språket som likevel er så åpent for tolkning og leserens egne bilder, fra dikteren. Historiekunnskap er heller ingen mangelvare. Nærheten, følelsene og detaljene i handlingen underbygges av forfatterens slektskap med og kjærlighet til hovedpersonene. "Basert på en sann historie" er ikke en flis av et salgstriks i dette tilfellet. Seks dager i april er en sterk fortelling om å velge å være medmenneske i umulige situasjoner.

• "Den tapte våren - roman" av Stein Arne Nistad
  • "Askefall - roman" av Stein Arne Nistad
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Flukten fra nazistene - til Israel gjennom Norge og Sverige" av John Solsvik
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Tornedans - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Vinhandleren" av Åge Baste Vassdal
  • "Himmelhøy - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding