Seilas med døden

norske krigsseilere forteller

av (forfatter) og Ingvald Wahl (forfatter).

Vega forlag 2013 Innbundet

Det har blitt sagt at de norske krigsseilerne var mer verdt enn en million soldater på land. Kampen for frihet kostet én av ti norske krigsseilere livet, og hundrevis av handelsflåtens skip ble senket. Men hvordan opplevde sjøfolkene selv krigsseilasen, og hva gjorde den konstante frykten for luftangrep eller torpederinger med hver enkelt og fellesskapet om bord? Denne boken inneholder to klassiske titler fra norsk krigsseilerlitteratur . Syv fortellinger fra Norges krig på havet (av Leif Vetlesen og Ingvald Wahl) og Med døden i kjølvannet (av Leif Vetlesen). Forfatterne var begge krigsseilere og opplevde dramatikken og angsten på nært hold. De har samlet historier eller beretter selv om voldsomme slagscener, forlis og noen av sjøkrigens mest utrolige flåte- og livbåtferder. Her er sterke skildringer av mot, utholdenhet og sjømannskap, men også av samhold, kameratskap, politisk engasjement og en hverdag tusenvis av mil hjemmefra.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1939-1945

• "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "En krigsseilers dagbok - Knut Nytuns historie 1940-1945" av Jon Michelet
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Krigsseilere - en fortelling om glemte helter" av Vegard Sæther
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Jakten på ondskapen - historien om naziforbryterne som flyktet, og den dramatiske jakten for å innhente dem" av Guy Walters
  • "Frontsøstre - norske kvinner under hakekorset" av Vegard Sæther
  • "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Scharnhorst" av Alf R. Jacobsen