Se på meg nå

dikt

Aschehoug 2005 Heftet

Diktenes jeg overveldes av verden og de store sammenhengene han tar del i og er nødt til å forholde seg til. Samtidig forsøker han å plassere seg som individ og avgrense seg mot omverdenen.

Seks milliarder mennesker.står bak.Geir Gulliksens nye diktsamling. Åpningsdiktet tar utgangspunkt i et telleverk på internett. Hver gang et nytt barn kommer til jorden, oppdateres telleverket - resultatet er en endeløs tallrekke som aldri lar seg fiksere.
Diktenes jeg overveldes av verden og de store sammenhengene han tar del i og er nødt til å forholde seg til: menneskeheten, språket,.dagene som går.og pengenes kretsløp. Samtidig forsøker.han å plassere seg som individ og å avgrense seg mot omverden. Gulliksens språk røper en veldig varhet overfor dette at menneskets bevissthet er grenseløs og kan ta inn over seg alt, men at menneskets aksjonsradius på samme tid er begrenset av livet her og nå..Resultatet er vakkert.
Geir Gulliksen er forfatter og sjefsredaktør i Forlaget Oktober.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190582

EAN 9788203190582

[...] jeg husker ikke hvilket sted jeg var da jeg la fra meg en av de tingene som ikke kan ringes slik du gjør med telefonen din når du ikke finner den, jeg må vel ringe til den, sier du og låner telefonen min for å ringe til deg selv

og da svarer den, den ligger i vinduskarmen eller i sengen, og den lyser fordi du har ringt til den

(jeg lyser også når du ringer til meg) [...]

En liste for meg selv, men jeg tar likevel imot innspill, særlig nyere poesi.

• "Det radioaktige" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Enkelte dikt - dikt" av Nils-Øivind Haagensen