Se meg

av (forfatter) og Elsa Frogner (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202514013

EAN 9788202514013

Omtalt sted North Carolina

Dette er den første gang jeg leser noe av Nicholas Sparks. Var nysgjerrig på å se hvordan bøkene hans er sammenlignet med filmene.
Jeg ble ikke skuffet. Veldig lett å komme seg igjennom. På tross av forutsigbarheten i fortellingen ble jeg fort engasjert i historien. Fortellingen klarte å holde spenningen gående helt til siste side!

Spennende og fin historie med god driv hele boka igjennom.

Denne boken har jeg delte meninger om. Den er lettlest, har en forutsigbar, men spennende historie og språket er bedre enn mange andre bøker jeg vil betegne som strandlitteratur. Jeg synes også det fungerer slik boken er lagt opp med at annenhvert kapittel er fortalt sett fra den kvinnelige og mannlige hovedpersonen sitt perspektiv.

Men, karakterene er irriterende stereotyper...mannlig hovedperson er selvfølgelig veldig kjekk, så veltrent at musklene nesten sprenger i stykker klærne og ekstremt opptatt av proteindrikker og sunn mat. Kvinnelig hovedperson er smellvakker uten å skjønne det selv, det er et mysterium at ingen har kapret henne, og hun trenger en mann for å føle seg trygg.

En av de andre karakterene er en typisk Sørstatskvinne og opptatt av hva som sømmer seg av en kvinne og hvor galant en mann skal være. Dette trekker veldig ned etter min mening. Det er kjedelig å lese om disse personene, det må være mulig å finne opp litt mer spennende karakterer i 2015, da boka ble skrevet. Mulig det har med å gjøre at forfatteren er mann, eller bare at boka er veldig typisk amerikansk.

Oversettelsen er jeg ikke begeistret over. Et eksempel "Du skal ikke dømme en bok etter omslaget" som er direkte oversatt i stedet for å heller skrive det norske ordtaket "du skal ikke skue hunden på hårene", dessuten var det flere skrivefeil som jeg lot meg irritere av. Hvis du er en leser som ikke så lett blir frustrert over stereotyper og dårlig oversettelse, eller hvis du bare skal ha noe lettlest å skumme igjennom, kan jeg anbefale boken.

Bare at han hadde et kamera med fjernlinse. Han tvilte på at Evan hadde et skikkelig kamera, så forsiktig som han var med pengene. Mannen var jo mer påholden enn en flått.

Jeg tror du tenker mye på hvordan andre oppfatter deg, noe som for meg er et feilbegrep. Til syvende og sist er det bare deg selv du kan gjøre til lags. Hva andre føler, er opp til dem.

Jeg vet ikke hva normalt egentlig betyr. Jeg tror alle har sin egen definisjon, og den formes av kultur, familie og venner, av persontype og erfaring, av hendelser og tusen andre ting. Det som er normalt for ett menneske, er ikke normalt for et annet. For noen er det å hoppe ut av fly helt vanvittig. For andre er ikke livet verdt å leve uten.

I think you can do whatever you want. In the end, we all live the life we choose for ourselves.

Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei

• "Familiene på Cavendon Hall" av Barbara Taylor Bradford
  • "Kvinnene på Cavendon Hall" av Barbara Taylor Bradford