Sci-fi ungdomsskolen

av (forfatter), John Martin (illustratør) og Jens E. Røsåsen (oversetter).

Egmont 2018 Innbundet

Møt Kelvin Klosmo - den eneste jordboeren på ungdomsskolen ute i verdensrommet! Sci-Fi-ungdomsskolen handler om den nye gutten på skolen. Han heter Kelvin Klosmo, og skolen hans ligger tilfeldigvis i verdensrommet.

Sært, hva? Men det er det som gjør det så gøy å lese - du får oppleve ville og fantastiske ting som kriminalitetsbekjempende skilpadder, hemmelige skoler for trollmenn og en flygende gutt som ikke vil bli voksen. Og akkurat som Kelvin finner du kanskje noe utrolig sært på disse sidene: en bok som er morsom å lese. Sci-Fi-ungdomsskolen byr på romskip, roboter, gale forskere, aliens, bøller, nye venner og superlættise tegneserier.

Dessuten lærer Kelvin følgende: Aliens kan også være bøller. Intergalaktisk matkrig er gøy, men ganske ekkelt. Og til slutt: En gal vitenskapsmann fra jorden er ute etter totalt herredømme over universet, og alle er dømt til undergang. Men frykt ikke, kjære leser: Du kommer til å le så høyt at de hører deg på månen.

Boken er skrevet av Scott Seegert og rikt illustrert av John Martin. Sistnevnte bedyrer at det ikke går en dag uten at han tegner monstre, roboter og helter fra barndommen. Begge bor i Michigan, USA, og Sci-Fiungdomsskolen er deres andre samarbeidsprosjekt.

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2018

Genre Science fiction

Å være den nye er ingen spøk ...

En stor dag
Alle, i hvert fall de fleste av oss husker vel glimt av vår første skoledag, og hvor nervepirrende det var å starte en ny fase i livet. Spenningen, forventningene og alt som hører med før dagen starter. For Kelvin Klosmo er det hele noen hakk verre. Ikke er det bare hans første dag på en annen skole, men han er den eneste nye, og skolen ligger i verdensrommet. Både han, foreldrene og lillesøsteren må tilpasse seg de nye omstendighetene. Kelvin vil møte opp på første skoledag uten foreldrene. Han er et megageni og tror han klarer seg fint alene, men første skoledag med fremmede medelever byr på mange utfordringer. Medelevene er forskjellige vesener med forskjellige personligheter som Kelvin og vi mennesker. Kommer Kelvin til å passe inn eller vil han bli behandlet som en nerd? Det tar ikke lang tid før han må samarbeide med andre, for det viser seg at noen har onde planer og destruktive planer som kommer til å gå utover alle. Vil Kelvin og de andre stoppe ham, eller er det for sent?

Er det en ting mange har til felles, er det å faile. Å ikke duge til noe. Det er noe Kelvin også får kjenne på da han begynner på en ny skole. Vil han bli likt og passe inn? Er han bra nok for skolen i det hele tatt? Mange av oss kjenner vel seg igjen i det, ikke bare angående første skoledag, men når man kommer et nytt sted generelt.

Rotete og uengasjerende
Sci-Fi ungdomsskolen minner om tegneseriebok selv om det ikke er det. Det er en blanding av ren tekst og tegneseriestriper, en slags veksling mellom det. Det ble for rotete for meg. Enten skulle det ha vært tekst med illustrasjoner eller bare tegneseriestriper, ikke sånn litt av alt her og der. Det ødelegger både flyt og interesse. Det har heller ikke noe med målgruppen å gjøre. Selv om jeg er for voksen for barnebøker, har jeg lest noen barnebøker i det siste som jeg virkelig har likt. Å ikke like en bok bare fordi man ikke er i målgruppa, er ingen unnskyldning. Jeg ble bare ikke engasjert i hverken historien eller illustrasjonene. Synes karakterene ofte var masete, nærmest slitsomme enn morsom, og historien ble for merkelig i grunn. Den fenget meg ikke. Syntes heller ikke at humoren fungerte noe særlig. Liker tørr humor, men denne gang ble det for tørt.

Kanskje en morsom bok for den rette målgruppen, men for min del ble dette for kjedelig og slitsomt. En bok man er lettet over å bli ferdig med for ingenting med Sci-Fi ungdomsskolen fungerte for meg.

Fra min blogg: I Bokhylla