Schroder

av (forfatter) og Johanne Fronth-Nygren (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

En kritikerrost, gripende og urovekkende roman om de sju dagene en far tilbringer på biltur med datteren han har kidnappet under et besøk.

Da den unge, tyske innvandreren Eric Schroder er på sommerleir i New England, tar han navnet Kennedy for å passe bedre inn; en skjebnesvanger løgn som kommer til å føre ham inn på en.opplevelsesrik, men.til slutt tragisk kurs.
Flere år senere er det Eric Schroder selv som forteller historien om sin desperate flukt til Vermont, med den seks år gamle datteren, Meadow, i et forsøk på å unnslippe myndighetene, i en opphetet kamp om foreldreretten, og med en kone som snart vil oppdage at ektemannen ikke er den hun tror han er. Bak lås og slå tar Eric livet sitt opp til vurdering, for å forsøke å forstå og kanskje til og med kunne forklare oppførselen sin: den smertefulle atskillelsen fra moren i barndommen, den opprivende flukten til USA med den fåmælte faren,.romansen som svant hen under løgnenes skygge. Og;.hans stolteste øyeblikk og største nederlag som en mangelfull, men kjærlig far..
Schroder.er snedig pønsket ut av Amity Gaige og byr på dyptpløyende betraktninger om historie og farskap og de mange identitetene vi ikler oss i livet ? dem vi er født med, og dem vi skaper selv.
«I Schroder utforsker Amity Gaige det mangslungne, grumsete terrenget der foreldrekjærlighet glir over til mani, og logikk glir over i det kriminelle. Med denne ukonvensjonelle, utsøkte romanen har vi fått en frisk og kraftfull ung, amerikansk litterær stemme.» Jennifer Egan
«Gaiges fortellertalent får en til å tro på en situasjon som burde være usannsynlig, og til å bli glad i en forteller man ikke skulle kunne bli glad i. Sjelden har et så dristig utgangspunkt for en roman vært forankret i en så tiltalende karakter.» Jonathan Franzen

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205443594