Savner deg

av (forfatter) og Sissel Busk (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Heftet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202491833

EAN 9788202491833

Serie Kaliber

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted New York

Lest norsk utgave, kjedelig.

Aldri godt å vite hva man kommer over på Internett ...

Originaltittelen "Missing you" refererer til 80 - talls låta av John Waite med samme tittel, og den låta har stor betydning for bokas innhold. Savner deg av Harlan Coben handler om etterforsker Kat Donovan som har sine sorger i privatlivet. Hun gir aldri opp etter å finne ut hvem som er den skyldige for å ha drept hennes far for flere år siden og hun har klart å "komme over" eksforloveden hennes som forlot henne uten forklaring for nesten 18 år siden. Hun har ikke en gang fortalt hennes gode venninne om eksforloveden. Under et oppdrag får Kat beskjed om å opprette en falsk profil på en datingside. Ved en tilfeldighet kommer hun over en profil av hennes eksforlovede. Grunnen til at Kat undersøker denne datingsiden hvor mennesker søker etter kjærlighet online er at mange mennesker med profil derfra har av en eller annen grunn forsvunnet i virkeligheten. Er datingsiden i fare for et utspekulert nettverk som vil disse menneskene noe vondt? Og tør Kat å ta kontakt med eksen hennes igjen?

Jeg har lest mange bøker av Harlan Coben oppgjennom åra. Når han er på sitt beste skriver han svært gode og intense bøker, men forfattere har også sine oppturer og nedturer som vanlige mennsker. I det siste må jeg si at bøkene av Coben har dalt litt. De er dessverre ikke like intense som før, og det er et savn, men jeg gir ikke opp bøkene hans av den grunn. Regner med at han får tilbake gnisten igjen.

Det jeg hadde problemer med denne boka; Savner deg er at den var altfor langsom, og til tider kjedelig. Til og med hovedrollen Kat Donovan var det ingen fres i. En person uten personlighet. De andre karakterene var ikke spesielt interessante de heller, og ikke noe med konseptet var hverken overraskende eller spennende. Det var nesten som å se en episode av Catfish (som jeg faktisk liker å se på). En realityserie som gir flere eksempler på at man vet aldri hvem man kommuniserer med/kommer over på Internett. Ikke alle er den de gir seg ut for å være ...

Savner deg var slapt og uengasjert levert av Coben. Trist å være lettet over å bli ferdig med en bok, men sånn er det noen ganger. Kjedelig og forutsigbar lesing dette, dessverre. Mine favoritter av Harlan Coben så langt er The Woods og Hold Tight. Det er gode bøker med mye spenning.

Meget god og spennende krim! En bok det etter hvert var meget vanskelig å legge fra seg, og det er som regel et godt tegn :-) Mesterlig lagt opp handling, medrivende, overraskende vendinger og en thriller av en avslutning. En av de beste krim-bøkene jeg har lest!

Coben skuffer ikke Det var bare å lese.....til boken var ferdig Det er kjent landskap ,men spennende spennende og så har han med noen ganske gøye karakterer som spriter opp...yogalæreren f eks.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Begge hadde lært mye i de årene som hadde gått, men den største lærepengen var kanskje også den enkleste : Sett pris på og ta vare på det du mener har verdi. Lykken er skjør. Verdsett hvert øyeblikk, og gjør alt du kan for å bevare den.

Jeg angrer ikke på det jeg har gjort. Jeg angrer på de tingene jeg ikke gjorde da jeg hadde sjansen.

You learn a lot about relationships when your job, in some ways, is to break them up. But the truth is, almost every relationship has breaking points. Every relationship has fissures and cracks. That doesn't mean it's meaningless or bad or even wrong. We know that everything in our lives is complex and gray. Yet we somehow expect our relationships to never be anything but simple and pure.

Those who had easy answers, be they on the right or the left, were always wrong. The world is complex. It is never one-size-fits-all.

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

• "Datter savnet" av Harlan Coben
  • "Ikke gi slipp" av Harlan Coben