Sauebonden Heida

av (forfatter) og Barbro Elisabeth Lundberg (oversetter).

Gloria forlag 2019 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Sauebonden Heida, den inspirerende historien om en islandsk sauebonde, har blitt en internasjonal bestselger, og har vunnet både den islandske bokhandlerprisen og Kvinnenes litteraturpris på Island.

Heida er en enslig bonde med en saueflokk som består av fem hundre dyr, i et ugjestmildt område som grenser til Islands høyland. Området er så øde at det blir kalt «Verdens ende». En av de nærmeste naboene er Islands mest beryktede vulkan, Katla. Helt siden folk bosatte seg der for å drive gårdsdrift på 1100-tallet har den med jevne mellomrom drevet Ljótarstadirs innbyggere på flukt.

Det er et annerledes gjeterliv, der man må være på vakt mot farer som jordskjelv og isbreer, eller hente de siste sauene ned fra de høyeste fjellsidene med firehjuling før vinterens livsfarlige snøstormer slår inn. Heida forlot en karriere som modell for å ta over familiegården, og i denne beretningen får vi vite hvorfor. Steinunn Sigurdardottirs levende beskrivelser av dyra og gårdslivet, sammen med Heidas tørrvittige dikt og fellesskapsfølelse, danner et uforglemmelig bilde av et liv i pakt med naturen.

Gjennom fire årstider skildrer Steinunn Sigurdardottir et uforglemmelig år, der hun motvillig ble politiker for å stoppe kraftselskapet som vil gjøre hennes land om til et vannmagasin.

Forlag Gloria forlag

Utgivelsesår 2019