Saturday

Vintage 2006 Heftet

Romanen handler om en skjellsettende dag i livet til nevrokirurgen Henry Perowne. Dagen er 15. februar 2003, og stedet er London. Fra han våkner denne dagen, er han på vakt. Først ser han et fly fra soveromsvinduet, som han tror holder på å styrte. Siden må han manøvrere seg rundt i bytrafikken for å rekke sin ukentlige squashavtale. Byen er full av hundretusener av mennesker som demonstrerer mot krigen i Irak. Et lite trafikkuhell gjør at han plutselig står ansikt til ansikt med Baxter, en småskurk. Senere samme dag dukker Baxter opp, midt under en familiesammenkomst, og hele handlingsforløpet tar en skjebnesvanger vending.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted London

En bok som fikk meg til å få lyst til å lese absolutt alt Ian McEwan har skrevet. Det kommer jeg også til å gjøre.

Handlingen i boka er lagt til en bestemt lørdag, og skildrer den skjøre grensen mellom det gode liv og den totale katastrofe. Boka er relativt tung å lese, uten at dette opplevdes som negativt. Språket er godt, og hver setning så fortettet av meningsinnhold at dette ikke er boka man "harver" over i full fart.

Flott leseopplevelse om en lørdag i begynnelsen av vårt århundre. Vi følger små og store hendelser, emosjoner og tankerekker som rammer vår helt, nevrokirurgen Henry Perowne, denne vinterlørdagen.

Språket er fortettet, og bølger frem og tilbake gjennom Perownes refleksjoner. I løpet av et par setninger er tankerekken drevet fra erotisk begjær til Saddam Husein, via greske guder og småbarn. Assosiasjonsrekkene gir refleksjonene ny betydning. Formmessig kan Lørdag minne om Virgina Woolfs To the lighthouse (Til fyret), som også handler om en dag og er bygget opp om tankerekkene.

Samtidig er det handling i boka, men det bærende elementet er refleksjonene rundt hendelsene og ikke-hendelsene.

En av Ian McEwans absolutt sterkeste bøker, og det sier ikke lite, for vi snakker om et sterkt forfatterskap.

Anbefales! Godt språk- en nytelse å lese. Alt foregår på en dag. Vi bringes inn i en manns verden- hjernekirurgen, elskeren, familiefaren - mennesket. Handlingen finner sted i London. Gode miljøbeskrivelser. Språket og den knappe, presise, men allikevel detaljerte fortellerteknikken, er helt spesiell. Jeg kan også anbefale McEwans nyeste: Barneloven

"Det er ikke ofte man leser en bok på dette nivået" sier Morten Abrahamsen i VG ifølge forsida på boka. Nei, det er sant. Tung å lese, uten at det gjør noe. (Fin avveksling fra krimmen jeg leser for mye av.) Det eneste jeg skumleste var squash-partiet. Og det gikk jo over flere sider!

"Godt oversatt er den også" sier Tom Egil Hverven i P2 ifølge baksida. Hm. Den er oversatt til riksmål, som så altfor mange oversatte bøker nu for tiden. Hovedpersonen er pt. ett år yngre enn meg, men pga. riksmålet føles det som om han er på alder med faren min...
Og riksmål er tydeligvis ingen garanti mot forholdismer.

Rastløst moderne romaner og filmer skyver en fremover eller bakover i tid, gjennom dager, år, til og med generasjoner. Men poesien balanserer på øyeblikkets nålespiss med sine anelser og vurderinger.

Denne trivielle syklusen med å sovne og våkne, i mørket, i en privat sfære, sammen med en annen skapning, et blekt, mykt, ømt pattedyr, å legge ansiktene mot hverandre i et kjærlighetsritual, gi seg hen til det evige behovet for varme, trøst, trygghet, bena over hverandre for å komme nærmere - en enkel, dagligdags trøst, nesten for selvfølgelig, lett å glemme når dagen gryr.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Jeg har i det siste funnet noen bøker hvor forfatteren har flettet inn seg selv eller familiemedlemmer i romaner, og vil prøve å samle dem i en liste. Foreløpig er lista kort, men jeg vil supplere etter hvert hvis jeg finner flere. Jeg tar gjerne imot tips på aktuelle bøker!
Hybrider som f.eks. Knausgårds "Min kamp" hører ikke hjemme her - jeg er først og fremst ute etter rene romaner/ren fiksjon hvor forfatteren selv ikke er hovedpersonen.

Kjørte tilfeldigvis forbi Lysejordet skole og såg at der var loppemarked i dag. Med en kone som gav meg et kvarter og med hundre kroner i lomma bestemte jeg meg for å ta de første ti bøkene jeg fant og stoppe der. I rekkefølge som jeg fant dem.

Klarte ikke av å legge inn to bøker av Nesser, "Koreografen" hans debutbok, og "Flugan och evigheten"

Bøker der hele handlingen er lagt til en dag

• "Svarte hunder" av Ian McEwan
  • "Den uskyldige" av Ian McEwan