Satellittmenneskene

av (forfatter) og Nils Nordberg (oppleser).

Cappelen Damm 2011 Lydfil

Mangemillionæren og motstandsmannen Magdalon Schjelderup faller om og dør under søndagsmiddagen med sine ti nærmeste tilstede, han er blitt forgiftet av en av de som satt rundt bordet. Førstebetjent Kolbjørn "K2" Kristiansen oppdager at det finnes mange hemmeligheter i Schjeldrups fortid, spesielt et mystisk mord ved krigens slutt. Dette er den andre boka om Førstebetjent K2 og Patricia.

Format Lydfil

ISBN13 9788202370923

EAN 9788202370923

Serie K2 og Patricia (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Oslo

Da har radarparet Lahlum og Nordberg igjen skapt en krim jeg har kost meg med i samfulle ti timer. Jeg opplevde de to sammen på Krimfestivalen i mars i år, og oppfatter at de er rimelig samstemte om hvordan god krim klassisk skal være. Lydbok er for meg den klart foretrukne måten å tilegne meg Hans Olav Lahlums bøker på.

Jeg har registrert at ”retro-krim” har blitt en vanlig betegnelse på denne sjangeren. Det må jo bety krim som er skrevet i nyere tid, men i gammel stil. Jeg foretrekker begrepet ”klassisk krim”, som er det begrepet som vanligvis har vært brukt om denne sjangeren, som jeg mener lyder mer respektfullt, og som også dekker krim som er forfattet i den tiden handlingen er fra. Referansene til Conan Doyle og Christie er for øvrig eksplisitt uttalt i boka, og vi blir minnet på slektskapet hele veien, gjennom at det sentrale huset i boka kalles ”Schjelderup Hall”. Uansett syns både jeg og de fleste andre som har uttalt seg om boka at tidsånden fra både 1969 og krigens dager treffes godt.

Jeg syns Lahlum har et godt språk, selv om han ikke er noen ord-ekvibrillist à la Andrè Bjerke. Intensiteten holdes godt oppe hele veien, ved jevnlig påfyll av dramatiske handlinger. Mesterhjernen Patricia, som nå er blitt 19, nevnes ikke like ofte som i forgjengeren ”Menneskefluene”, men er like sentral i oppklaringen her som der. Jeg synes ikke Politimann K2 virker spesielt uintellegent, selv om han flyter mye på Patricias slutninger, men stusser litt på at han jobber så alene hele tiden.

Løsningen på mysteriet er såpass kompleks og sammensatt, at selv om en del bokelskere koser seg med at de har skjønt en del av sammenhengen, tror jeg ingen har vært i nærheten av å avdekke alt. Etter å ha lest noen innlegg på Bokelskerne var jeg litt i tvil om det hele skulle være alt for opplagt, men det viste seg å være en grunnløs uro.

Det jeg syns fungerer dårligst i boka, er kjærlighetshistorien som er bakt inn. Dels fordi det bryter med sjangeren som den ellers er så tro mot, og dels fordi jeg syns det kler både Lahlum, Nordberg og karakteren K2 heller dårlig.

Men alle små skjønnhetsfeil tilgis – dette treffer midt i min boksmak, og jeg ser fram til flere lenge bilturer med de neste bøkene i høyttalerne.

Hmm. Jeg forstår at mange er begeistret for denne boka, og er fornøyd med egen innsats med å finne skurkene. Jeg er uenig. Måten Lahlum beskrev morderen på gjorde at jeg VELDIG tidlig i boka vurderte å legge den fra meg, fordi jeg var så sikker på hva som hadde skjedd. Jeg ga den likevel en sjanse fordi jeg gjerne ville bli overrasket - noe jeg ikke ble. Fremfor å være fornøyd med min egen innsats, er jeg heller misfornøyd med Lahlums innsats. Det ble til slutt så åpenbart at jeg kunne ikke forstå hva de resterende 100 sidene skulle handle om, og K2 er provoserende dum til tider.

Jeg klarer likevel ikke å gi den mindre enn terningkast 4, fordi historien er veldig god, boka er godt skrevet og det er OK underholdning.

Jeg har en lei tendens til å "binge reading". Liker jeg en forfatter eller en bok og har jeg en sjanse, så leser jeg alt jeg kommer over.
IKKE LURT!
Dette er en god måte å bli lei utmerkede forfattere.

Dette var "Bok II" av Lahlum.
Da jeg skrev noe om "Bok I" refererte jeg til Christie og Stout. Jeg slipper å gjøre dette denne gangen, siden forfatteren dedikerer boka til den ene og selv drar likhetstrekk mellom hans duo og Wolf&Goodwin.

Ellers er egentlig denne boka helt lik den første. En samfunnsstøtte som egentlig er en skikkelig drittsekk, mange tråder tilbake til Nazi-tiden og en intrikat plott. En dum detektiv som blir lurt av en pen ung dame.

Ikke mye mer å snakke om.
Grei lesing, men det ligner mer på en ungdomsbok beregnet for 15-åringer enn en kriminalhistorie for voksne.
Grei lesing, jeg har startet på "bok III".
(ikke lurt!)

Jeg liker generelt sett ikke norske forfattere (unntak: Nesbø), men har hørt så mye bra om Lahlum at jeg måtte se om jeg kunne bli overbevist. Det er jeg ikke. Jeg forstod hele plottet etter noen sider. Leste videre i håp om at jeg skulle bli overrasket, det ble jeg på ingen måte. Å gjøre etterforskeren så dum, mens en medhjelper på mystisk vis avslører ting (som leseren har forstått for lengst) etter hvert. Nei. Dette var dårlig. Ikke spennende. Ikke bra skrevet.

Lydbok. Underholdende og smart krim i Agatha Chistie stil. Som i første bok går det linjer tilbake til annen verdenskrig i Norge. Alle personene virker mistenkelige. Skulle gjerne gitt full score, men jeg skjønte nokså tidlig hvem den/de skyldige var. Nils Nordbergs stemme passer uvanlig godt til bokas tid og stemning.

Det er jo mer atmosfære på månen enn i disse søndagsmiddagene til far.

Det var tolv kvinnekinn rundt bordet, men ikke en tåre å se på noen av dem.

Det slo meg at eiendommen kunne vært hentet rett ut av en Agatha Christie-roman. Det var først senere på dagen at jeg fikk høre at den hos naboene bare var kjent som «Schjelderup Hall».
Foruten en politibil, sto åtte sivile biler parkert på parkeringsplassen like utenfor porten. En av dem var Magdalon Schjelderups egen store sorte og skinnende BMW. Jeg kunne raskt konstatere at han hadde snakket sant: Tre av dekkene var blitt punkterte med en kniv eller en annen spiss gjenstand.
Alle de øvrige bilene var mindre, men fortsatt nye og av jevnt over svært god standard. Unntaket var en nedslitt liten blå Peugeot, som så ut til å ha vært på veien siden tidlig på femtitallet.

Tårnet av uleste bøker i kroken på rommet mitt.

Haugen

Bøker lest i 2019

Klarte 14 bøker i 2013. Målet for 2014 må være flere bøker enn året før.

Jeg har kommet over en leseutfordring for 2015 og skal prøve å lese så mange som mulig:

- En bok på mer enn 500 sider
- En romantisk klassiker
- En bok som det har blitt laget film av
- En bok som ble publisert i år
- En bok med et nummer i tittelen
- En bok skrevet av noen under 30
- En bok med ikke-menneskelige karakterer
- En morsom bok
- En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
- Et mysterium eller en thriller
- En bok hvor tittelen kun er ett ord
- En novellesamling
- En bok hvor handlingen foregår i et annet land
- En bok som ikke er fiksjon
- En populær forfatters første bok
- En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
- En bok en venn har anbefalt deg
- En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
- En bok basert på en sann historie
- En bok fra bunnen av leselista di
- En bok moren din elsker
- En bok som skremmer deg
- En bok som er over 100 år gammel
- En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
- En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
- En biografi
- En bok som du fullfører på en dag
- En bok med antonymer i tittelen
- En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
- En bok som ble utgitt året du ble født
- En bok som har fått dårlig omtale
- En trilogi
- En bok fra barndommen din
- En bok med et trekantdrama
- En bok satt til fremtiden
- En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
- En bok med en farge i tittelen
- En bok som fikk deg til å gråte
- En bok med magi
- En tegnet roman
- En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
- En bok du eier, men aldri har lest
- En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
- En bok med et annet originalspråk
- En bok satt til juletider
- En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
- Et skuespill
- En bannlyst bok
- En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
- En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "De fem fyrstikkene - tre mordfortellinger" av Hans Olav Lahlum
  • "Maurtuemordene" av Hans Olav Lahlum