Sashenka

2008 Heftet

Den 16 år gamle overklassepiken Sasjenka sniker seg ut om natten for å hjelpe sine kamerater med å forberede den kommende revolusjonen. Tjue år etter er hun gift med en mektig mann i Stalins regjering og har to barn. Hun innleder et forbudt kjærlighetsforhold. Dette setter i gang en kjede av hendelser, som stiller henne overfor hennes livs vanskeligste valg.

Winter, 1917- In St Petersburg, snow is falling and Russia is on the brink of revolution. Outside the Smolny Institute for Noble Young Ladies, an English governess is waiting for her young charge to be released from school. But so are the Tsar s secret police Beautiful and headstrong, Sashenka Zeitlin is just 18. In the evenings when her banker father is doing deals and her mother is partying with Rasputin and her dissolute friends, Sashenka becomes Comrade Snowfox and slips into the frozen night to play her part in a game of conspiracy and seduction that will usher in a brave new Communist world. Twenty years on, and Sashenka is married to a high-up apparatchik in Stalin s government. She seems to have everything yet all around her, her friends are being arrested and people are disappearing. Then Stalin himself comes for dinner, and Sashenka falls passionately in love, thereby setting in train a terrifying sequence of events that will result in her having to make the most agonising choice of all- whether to sacrifice her own life or that of those she loves most dearly.

Utgivelsesår 2008

Serie Moskva-trilogien (1)

Omtalt sted Russland

I denne historiske romanen fra Russland møter vi Sasjenka som 16-åring i St. Petersburg i 1916. Hun har vokst opp som et forsømt barn av en fjern far og en livsnytende mor. De er, sin jødiske herkomst til tross, omtrent for adelige å regne, og pleier omgang med tsaren og Rasputin. Da dette forsømte barnet tas under onkelen Mendels vinger, og han introduserer henne for Marx´ lære, er Sasjenka mer enn lærevillig. Endelig betyr hun noe, endelig kan hun gjøre nytte for seg.

Tsarfamiliens fall og det vi i dag kjenner som den russiske revolusjon, nærmer seg. Men opprørerne lever et meget farlig liv! Og selv om Sasjenka er en ung kvinne, havner hun raskt i klørne til tsarens etterretningsvesen.

I 1939 er Sasjenka en middelaldrende, gift kvinne med to barn. Fremdeles er hun en vakker kvinne, men under kommunismen har personlige forhold og hensyn måttet vike for partiets skyld. Alle har å gjøre sin plikt, og selv ikke ekteskapet hun har inngått med Vanja er basert på annet enn plikt. Han står Stalin nær, og jobber i det hemmelige politiet. Hele tiden opplever de at venner og bekjente forsvinner. Fordi partiet er ufeilbarlig regner de med at dette var enda noen falske mennesker som hadde båret masker. For ingen ble forfulgt uten at det forelå en grunn til det! Men om Sasjenka ikke nærer de varmeste følelser for sin mann, elsker hun sine to barn over alt på jord!

Så skjer det fatale at Sasjenka forelsker seg og innleder et lidenskapelig kjærlighetsforhold til forfatteren Benja Golden. Så intenst lykkelig har hun aldri vært i hele sitt liv! De kan rett og slett ikke få nok av hverandre. Og med ett fremstår alle ofrene hun har foretatt for kommunistpartiet så langt i livet som nærmest meningsløse. En tilfeldighet fører imidlertid ikke bare henne, men også ektemannen og elskeren over kanten av stupet. Alle tre arresteres og anklages for konspiratoriske handlinger, herunder spionasje. Og det som følger er så gruoppvekkende at dersom det aldri hadde skjedd i kommunismens Russland, ville jeg ansett det som spekulativt fra forfatterens side å skrive om det på den måten han gjør. Uten at jeg vil si at han "gasser" seg i tragediene ...

På midten av 1990-tallet får en ung historiker - Katinka - i oppdrag å lete i Sovjets hemmelige arkiver etter spor som kan forbinde den aldrende Roza med hennes ukjente russiske familie. Hvem er Roza? Hvor ble det av broren Carlos? Og er foreldrene døde eller i live?

Boka er delt i tre tidsepoker og forteller historien om tiden før den russiske revolusjon, tiden rett før den andre verdenskrig og forholdene etter kommunismens fall på midten av 1990-tallet. I flere bokanmeldelser jeg leste før jeg begynte på denne boka, fremheves det at språket er så dårlig. Jeg var derfor spesielt oppmerksom på dette mens jeg leste boka. For det første opplevde jeg språket som helt greit. Jeg synes ikke forfatteren brukte så mange klisjeer heller. Derimot opplevde jeg at forfatterens fortellerstil kanskje ikke var så litterær, men mer oppramsende i stilen. Og når jeg vet at dette er hans debutroman og at han tidligere kun har skrevet dokumentarer, så er det vel nærliggende å beskrive hans skrivemåte som litt dokumentarisk i stilen. Jeg må uansett legge til at ikke én gang ble jeg sittende og irritere meg over språket! Kanskje skyldes dette at jeg ble helt oppslukt av boka?

Etter en litt treg start ble jeg altså fullstendig bergtatt av historien. Spesielt den delen av boka som omhandler forholdene før andre verdenskrig gjorde et sterkt inntrykk på meg! I denne historiske epoken under Stalin var paranoiaen så utbredt at ingen kunne føle seg trygge. Forfatterens kunnskaper både om Russland generelt og denne perioden spesielt samt hans evne til å beskrive den frykten enkeltmenneskene levde med, synes jeg er imponerende. Jeg kommer nok til å være på utkikk etter bøker som omhandler forholdene i gulagene etter å ha lest denne boka. Det er nesten ikke grenser for menneskenes ondskap - særlig ikke når tortur og groteske avhørsmetoder er satt i system og legitimert av et totalitært regime! Historien gjorde tok ganske enkelt innersvingen på meg! At boka er mursteinlignende i formen ... det glemte jeg relativt fort. Jeg lærte mye om Russlands historie gjennom å lese denne boka.

Terningkast fem.

Simon Sebag Montefiore kan Russlands historie og den kommunistiske perioden fra 1917 til rundt 1990. Han har skrevet sakprosa om bl.a. Stalin, og i denne romanen bygger han inn faktiske hendelser og personer under den kommunistiske perioden. Romanen tar leseren til St.Petersburg og deretter til Moskva hvor makten var samlet. Hovedpersonen Sasjenka og hennes mann tilhører overklassen av trofaste kommunister i statens tjeneste. Den kommunistiske overklassen ble tilgodesett materielt og økonomisk, med gode boliger, datsjaer og diverse forbruksvarer som ingen andre hadde tilgang til. Stalins utrenskninger av millioner av mennesker, med den store terroren i 1937, er bakteppet for boken. Leseren møter Stalin, Berija og flere sentrale personer i NKVD, senere KGB. Vi møter først Sasjenka som ung og idealistisk bolsjevik. Hun støtter revolusjonen og arbeidernes og bøndenes "paradis". Hun er selv fra en aristokratisk overklasse, og foretar en klassereise og proletariserer seg i tråd med sin politiske overbevisning. SSM skriver godt og troverdig om politisk idealisme, religiøs-militær kommunisme, kampen for å rense samfunnet for uønskede individer (trotskister) og kjærlighet og mot i et totalitært samfunn. Han har sett arkiver etter kommunismens fall og bruker dette i romanen. Boken gir perspektiver og historiske rammer, og den viser håp og personlig mot i en lang og undertrykkende tid gjennom kommunismen. Jeg anbefaler denne boken.

Ettersom Simon Montefiore er historiker må man jo stole på han og hans beskrivelse av det historiske Russland. Men det er pussig med rosa baneværlser, moteriktige damer og motemagasiner ala Vouge.. Første del var forvirrende, andre del vanskelig og siste del var lettest å lese, bli fenget av og forstå.. Og så syns jeg det innimellom var litt pussig formulering som kan ha noe med oversetteren å gjøre..?? Men jeg ble såpass revet med om Russland at jeg nå må finne en ny bok derifra.. ;)

Lesesirkel på jobben. 12 deltakere, alle kjøper en bok hver, leser den selv og sender den deretter på "sirk" etter liste. Har da 1 måned pr bok, og får lest mye spennende som jeg ikke hadde funnet på å kjøpe selv. To knallbøker (og forfattere) jeg har oppdaget her er Pinnsvinets eleganse (Muriel Barbery) og Vann til elefantene (Sara Gruen). Anbefales! :)

Dette er mine favorittbøker. I litt tilfeldig rekkefølge.

• "Rød himmel" av Simon Sebag Montefiore
  • "Familien Maia" av José Maria Eca de Queiroz