Saras nøkkel

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2011 Heftet

Paris, 16. juli 1942. Sara er en ti år gammel jødisk jente som er tvunget til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert. I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av Vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv. Boka er filmatisert.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2011

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted Paris

Spennende utgangspunkt, men plottet og språket var for dårlig.

Journalisten Julia Jarmond har fått i oppdrag å skrive en artikkel om en langt på vei tabubelagt hendelse i Frankrikes historie i forbindelse med sekstiårsmarkeringen for Vél d´Hiv. I 1942 ble over 10 000 jøder arrestert og brakt til Vél d´Hiv i påvente av transport til Auschwitz. Under helt umenneskelige forhold ble jødene - i all hovedsak kvinner og barn - holdt innesperret på denne idrettsarenaen, uten mat og drikke og i en forferdelig hete under svært primitive sanitære forhold. Mange døde før avreise.

Mens Julia jobber med artikkelen sin, kommer hun over historien om den 10 år gamle jødiske jenta Sara, og det viser seg at jentas familie på et vis har en tilknytning til hennes svigerfamilie, som overtok Saras families leilighet etter deportasjonen i 1942.

Den dagen Sara og hennes familie ble arrestert, låste Sara sin fire år gamle lillebror inn i et skap fordi hun var overbevist om at hun ville komme tilbake samme dag. Men hun kom ikke tilbake, og i mellomtiden døde broren, innelåst i skapet.

Sara klarte å flykte før deportasjonen, og ble berget av en fransk bondefamilie som tok henne til seg som sin egen. Men da hun var i 20 årsalderen, opphørte alle spor etter henne. Hva skjedde videre? Julia er besatt på å finne ut av dette. En del av medlemmene i Julias svigerfamilie, og i særdeleshet hennes egen mann, takler imidlertid svært dårlig at hun graver i fortiden. Hva skjuler de egentlig fra fortiden? Jeg ønsker ikke å røpe mer av historien fordi dette kan ødelegge leseropplevelsen.

Dette er en bok som fikk meg til å gråte. Historien er så gripende og hjerteskjærende at den satte seg i kroppen på meg. Boka er godt skrevet, uten at den nødvendigvis er et litterært storverk. Historien og den alene er imidlertid tilstrekkelig og vel så det!

Jeg anbefaler boka på det varmeste!

Dette er en bok som gjorde sterkt inntrykk, og jeg er likevel glad for at jeg leste den. Les hele omtalen her

En spennende og fin og flott bok fra Paris under krigen 1942. En fortelling om ansvar og samvittighet, om sorg og kjærlighet. Samt Julia Jarmonds egen historie da hun finner ut om historien i 2002.

Jeg var 11 år gammel da jeg leste denne boken for første gang. Det er en bok jeg vil anbefale til de som vil lære mer om jødenes ståsted under 2. verdenskrig i Frankrike. De groteske handlingene er godt beskrevet, og boken har lett for å lage om alt til en rørende film i tankene.

Zakhor. Al Tichkah. (Husk. Glem aldri)

Disse politimennene...hadde ikke de også familie? Hadde de ikke barn? Barn de gikk hjem til? Hvordan kunne de behandle barn på denne måten? Fikk de beskjed om det, eller var det naturlig for dem å oppføre seg sånn som dette? Var de virkeligheten maskiner, ikke menneskelige vesener? Hun så nærmere på dem. De så ut til å være av kjøtt og blod. De var mennesker. Hun kunne ikke begripe det.

Du leker med Pandoras eske. Noen ganger er det bedre å ikke åpne den. Noen ganger er det bedre å ikke vite.

Noen ganger, Miss Jarmond, er det ikke lett å bringe fortiden tilbake. Det kan komme ubehagelige overraskelser. Sannheten er vanskeligere enn uvitenhet.

Zakhor. Al Tichkah. (Husk. Glem aldri)

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Bøker som tar opp problematikken jødeforforfølgelse eller
konflikten mellom jøder og palestinere på en eller annen måte

Bøker som får meg til å le, gråte, føle sinne..ja rett og slett få kjenne på hele følelsesregisteret!! Noen er basert på historier fra virkeligheten, noen ikke. Men for meg er kjernen i en god bok at den vekker sterke følelser i meg, og er så god at det er vanskelig å legge den fra seg.

• "Bumerang" av Tatiana de Rosnay
  • "Huset du elsket" av Tatiana de Rosnay