Sannheten

Gyldendal 2011 E-bok

Mats Sjølie søker Gud og muligheten for et fellesskap i troen. Ved å bli en troende kommer han samtidig på kant med moren, søsteren og kjæresten. I Saint-Malo møter han Sonja, som tilbyr han et fellesskap som utfordrer grensene hans. Romanen danner sammen med Etter kaffen (2002) og Tilfeldigvis begjær (2001) en hemmelig trilogi. Romanene inngår i et prosjekt der forfatteren ønsker å vise menneskers ubevisste strategier for å oppheve det individuelle og fjerne ensomheten og dødsangsten.

Det kunne vært begjær, det kunne vært forelskelse, det kunne vært tro. Sannheten er det tredje bindet i en hemmelig trilogi. Anne Oterholms tre siste romaner kan leses helt uavhengig av hverandre, men inngår likevel i ett og samme prosjekt: Å vise menneskers ubevisste strategier for å oppheve det individuelle og på den måten fjerne ensomheten og dødsangsten. Det kan være begjær, det kan være forelskelse, det kan være religiøs tro. Mats Sjølie i Sannheten søker Gud og muligheten for et fellesskap i troen. Ved å bli en troende kommer han samtidig på kant med sin mor, sin søster og sin kjæreste. I Saint-Malo møter han Sonja. Hun tilbyr ham et fellesskap som utfordrer grensene hans. Sannheten beveger seg i et område hvor selvoppgivelsen, ensomheten og religiøsiteten tar all plass. I skildringen av møtet mellom en usikker troende og en ekstatisk religionsutøvelse utfordrer romanen også sin egen form.

ISBN13 9788205419568

EAN 9788205419568