Sannheten om Sonia

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Tiden 2002 Heftet

Når Eugenie Davies blir kjørt ned og drept av en bil i London, er det klart at det ikke var en ulykke. Etterforsker Thomas Lynley fra Scotland Yard blir satt på saken av sin overordnede, Webberly. Han finner ut at Webberlys første mordetterforskning involverte Eugenie Davies og en sensasjonell rettssak. Lynley liker ikke at Webberly vet noe han ikke vil skal komme fram, og han blir nødt til å sette karrieren sin på spill for å finne ut hva som skjuler seg bak mordet på Eugenie. Dette er den 11. romanen om Lynley og Havers.

Nedbrutt musiker med mørk fortid, brutalt bildrap med link til et tyve år gammelt mord og en morder på frifot; radarparet Lynley og Havers har en tilsynelatende umulig sak å løse i detektiv-dronning Georges tiende krimroman. I Sannheten om Sonia møter vi den 28 år gamle fiolinvirtuosen Gideon Davis som bryter sammen under en konsert. Han makter ikke å spille. Han har mistet musikken, glemt notene og tapt seg selv. I forsøket på å forstå årsaken til sammenbruddet, gjør han fryktelige oppdagelser om fortiden. Mens han leter etter sannheten, blir en kvinne brutalt påkjørt og drept i en stille London-gate. Scotland Yards Thomas Lynley og Barbara Havers blir satt på saken. Bildrapet viser seg å ha sammenheng med et tyve år gammelt drap, og morderen fra den gang er nettopp løslatt. Etterforskerne famler i blinde. Det skjer flere drap som kanskje kan knyttes til bildrapet. Og det dukker opp et svært så pikant problem da det viser seg at det var et forhold mellom den bildrepte kvinnen og Thomas Lynleys sjef. Oversatt av Heidi Grinde.Elizabeth George (f. 1949) har et stort og trofast publikum i Norge. Hun debuterte i 1988 med Mørkets gjerninger. Sannheten som Sonia (2001) er hennes tiende kriminalroman.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2002

Serie Inspector Lynley (11)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Intressant. På Bokelskeres information om boken står det dels att det är den tionde deckaren och dels att det är den elfte. Undrar vad som är riktigt...

I alla fall har jag till slut läst klart den här i pappersform en tegelsten av en bok. Den bärbara CD spelaren fick tuppjuck på slutet och startade om gång på gång på gång... Kanske är MP3 formatet för tufft för en laserläsare när den är i rörelse trots att det ska vara en mackapär som ska funka till löpning. Höll i alla fall på att bli tokig på att spola fram och tillbaka för att komma rätt i handlingen så det gjorde att spänningen blev störd. Synnerligen välskriven men med ett konstigt slut måste jag då säga. Flera trådar blev hängande i luften eller så var det bara tekniken som bråkade med mig och hoppade vidare till nästa kapitel hux flux. Det blir ingen fullpoängare utan bara en femma, men jag hade i alla fall inte alls lust att prata med någon när jag lyssnade för det var så viktigt att få med sig alla detaljer särskilt som det var parallella tider som vi hoppade fram och åter mellan.

• "Et hemmelig sted" av Elizabeth George
  • "Asken og æren" av Elizabeth George