Sangen om en brukket nese

av (forfatter) og Christoffer Hag Maure (oppleser).

Lydbokforl. 2017 Lydfil

Vi møter tretten år gamle Bart som bor sammen med den overvektige og alkoholiserte mora si i en gammel bygård.

Ja, jeg heter Bart. Ikke sånn engelsk Bart med lang a. Nei, jeg heter Bart som i det håret som sitter midt i ansiktet på trailersjåfører. I hvertfall er det sånn folk her uttaler det, selv om jeg er oppkalt etter han lille gule i The Simpsons. Ikke det at mamma og jeg glor på Simpsons hver dag, men det hender vi zapper innom siden tv-en står på stort sett hele tiden. Hver gang sier mamma at hun ga meg navnet for at jeg skal bli en morsom tøffing som klarer meg her i livet. - Men Bart er bare ti år, sier jeg. - Han blir også tretten en gang. - Nei, han gjør ikke det. Han er ti år hvert eneste år. Jeg tror mamma ønsker seg en tøffere sønn. Det er derfor jeg går på boksing.

«Sangen om en brukket nese» handler om å slå - og ikke slå. Og den handler om å synge uten at noen hører det. Og den får deg til å le. Og til å få klump i magen. Og le igjen. Men mest av alt handler den om de viktige dagene i livet, dager da alt skjer på en gang, og ingenting er som før etterpå.

Forlag Lydbokforl.

Format Lydfil

Tildelt litteraturpris Litteraturprisen 2012

Sangen om en brukket nese

Anmeldt av: Theodor Roald Gadderud

Boken sangen om en brukket nese handler om en gutt som går på boksing og ikke torr og slå. Gutten elsker å synge men tørr ikke gjøre det blant mennesker. i tillegg bli Bart mobbet på skolen. på skolenmøter Bart en jente som heter Ada, de blir gode venner. Problemet er at Ada ikke kan holde på hemmeligheter.

Boken var lettleselig, den er skrevet i 1 persjon jeg form. Forfatteren brukerofte korte setninger, og mye bruk av replikker.

Boken starter rett inn i en handling, og dette syntes jeg er spennende. Den er både overaskende, morsom og trist på samme tid. Boken kunne til tider være vannskelig å legge fra seg. Boken har en spenningskurve som når et vendepunkt.

Forfatteren heter Arne svingen og har gitt ut bøkene Fluesommer, Litt av en plan og De tøffeste gutta.

Jeg syntes boken Sangen om en brukket nese var bra fode den var morsom trist og spennende på samme tid. jeg likte spesielt måten hvordan forfatteren hadde skrevet på, forde det kan minne om hverdagen til en del barn og ungdom.

Jeg vil gi denne boken terningkast fem. Jeg anbefaler denne boken for 11-13 åringer.

digg bok ass :P

Litteratur i 1.divisjon!

"Selv jeg vet at mamma ikke er verdens beste, men jeg tror hun trenger å høre det. Og jeg har bare én mamma, og hun kan vel få lov til å være den beste noen ganger, hun også."

En bok som traff meg midt i hjertet fra første til siste stund. Gripende, troverdig og utrolig vakkert om en gutt som, vel, klarer seg med det han har: Og det han har er et talent og et utrolig pågangsmot.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Samtalen går på krykker, men det er i hvert fall ikke stille hele tiden.

Det fine med livet er at man aldri vet hva som skjer. Litt som om hver dag er en presang. Pakk opp og se hva du får.

Geir er en hyggelig fyr som gjør meg deprimert.

...en sensasjon. Bertram har rappet i festsalen, og han var visstnok like bra som Snoop Dogg. Artistnavnet hans er Femmer'n, en slags norsk variant av 50 Cent.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bokblink Barn er en presentasjon av nyere litteratur for barn i aldersgruppen 0-12 år (Billedbøker, barnebøker, ungdomsbøker og apper). Arrangøren var Vest Agder Fylkesbibliotek sammen med 4 lektører, 7 og 8 mai.

• "Med beina på nakken" av Arne Svingen
  • "Verdens farligste gjeng" av Arne Svingen
  • "Kinaputten" av Charlotte Glaser Munch
  • "Rookie" av Stein Morten Lier
  • "Leo får en liten onkel" av Tiril Valeur
  • "Rumpa til Ingvar Lykke - en romantisk tragedie i fem akter" av Nina Elisabeth Grøntvedt
  • "Sprekke-hemmeligheter" av Anneli Klepp