Sangen om en brukket nese

av (forfatter) og Christoffer Hag Maure (oppleser).

Lydbokforlaget 2017 Lydfil

Vi møter tretten år gamle Bart som bor sammen med den overvektige og alkoholiserte mora si i en gammel bygård.

Ja, jeg heter Bart. Ikke sånn engelsk Bart med lang a. Nei, jeg heter Bart som i det håret som sitter midt i ansiktet på trailersjåfører. I hvertfall er det sånn folk her uttaler det, selv om jeg er oppkalt etter han lille gule i The Simpsons. Ikke det at mamma og jeg glor på Simpsons hver dag, men det hender vi zapper innom siden tv-en står på stort sett hele tiden. Hver gang sier mamma at hun ga meg navnet for at jeg skal bli en morsom tøffing som klarer meg her i livet. - Men Bart er bare ti år, sier jeg. - Han blir også tretten en gang. - Nei, han gjør ikke det. Han er ti år hvert eneste år. Jeg tror mamma ønsker seg en tøffere sønn. Det er derfor jeg går på boksing.

«Sangen om en brukket nese» handler om å slå - og ikke slå. Og den handler om å synge uten at noen hører det. Og den får deg til å le. Og til å få klump i magen. Og le igjen. Men mest av alt handler den om de viktige dagene i livet, dager da alt skjer på en gang, og ingenting er som før etterpå.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Tildelt litteraturpris Litteraturprisen 2012

digg bok ass :P

Sangen om en brukket nese

Anmeldt av: Theodor Roald Gadderud

Boken sangen om en brukket nese handler om en gutt som går på boksing og ikke torr og slå. Gutten elsker å synge men tørr ikke gjøre det blant mennesker. i tillegg bli Bart mobbet på skolen. på skolenmøter Bart en jente som heter Ada, de blir gode venner. Problemet er at Ada ikke kan holde på hemmeligheter.

Boken var lettleselig, den er skrevet i 1 persjon jeg form. Forfatteren brukerofte korte setninger, og mye bruk av replikker.

Boken starter rett inn i en handling, og dette syntes jeg er spennende. Den er både overaskende, morsom og trist på samme tid. Boken kunne til tider være vannskelig å legge fra seg. Boken har en spenningskurve som når et vendepunkt.

Forfatteren heter Arne svingen og har gitt ut bøkene Fluesommer, Litt av en plan og De tøffeste gutta.

Jeg syntes boken Sangen om en brukket nese var bra fode den var morsom trist og spennende på samme tid. jeg likte spesielt måten hvordan forfatteren hadde skrevet på, forde det kan minne om hverdagen til en del barn og ungdom.

Jeg vil gi denne boken terningkast fem. Jeg anbefaler denne boken for 11-13 åringer.

"Selv jeg vet at mamma ikke er verdens beste, men jeg tror hun trenger å høre det. Og jeg har bare én mamma, og hun kan vel få lov til å være den beste noen ganger, hun også."

En bok som traff meg midt i hjertet fra første til siste stund. Gripende, troverdig og utrolig vakkert om en gutt som, vel, klarer seg med det han har: Og det han har er et talent og et utrolig pågangsmot.

Jeg, 30, elsket den, men fikk den også anbefalt varmt og hjertelig av 8.klassing.
Beskriver gutt fra hjem av lav sosial klasse, men troverdig, humoristisk og varmt.
Svingen er også rågod på kreative og godt beskrivende språklige bilder :)

Litteratur i 1.divisjon!

Samtalen går på krykker, men det er i hvert fall ikke stille hele tiden.

Det fine med livet er at man aldri vet hva som skjer. Litt som om hver dag er en presang. Pakk opp og se hva du får.

Geir er en hyggelig fyr som gjør meg deprimert.

Selv jeg vet at mamma ikke er verdens beste, men jeg tror hun trenger å høre det. Og jeg har bare én mamma, og hun kan vel få lov å være verdens beste noen ganger, hun også.

Akkurat det der er problemet med jenter. De skjønner ting selv om man sier noe annet. Det er fascinerende og skremmende på én gang

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

FNs berekraftsbibliotek er ei liste med bøker for barn frå 6-12 år som eksplisitt handlar om eitt eller fleire av FNs 17 berekraftsmål. Les meir på FN-sambandet: https://www.fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/5-7-trinn/baerekraftsbiblioteket

Oppdatering (mars 2022): Boklister for 12-15 år er under utvikling. Bokelskere.no har ei grense på 100 bøker per liste, så desse bøkene er ikkje lagt til i denne lista. Nokre av bøkene for 12-15 år er også tilrådd for t.d. 10-12 år, og ligg alt i denne lista.

Bokblink Barn er en presentasjon av nyere litteratur for barn i aldersgruppen 0-12 år (Billedbøker, barnebøker, ungdomsbøker og apper). Arrangøren var Vest Agder Fylkesbibliotek sammen med 4 lektører, 7 og 8 mai.

• "Usynlige Snefrid og Nusselige Mus" av Ingunn Aamodt
  • "Serumekspressen" av Geir Svardal