Samuel Sekel og flukten fra Paris

Schibsted 2012 Innbundet

Dette er den første boka om Samuel Sekel.

Hemmelige katakomber fulle av knokler. En gal vitenskapsmann. En reise som forandrer alt. Samuel Sekel er en ny, norsk fantasyserie. Den var en av vinnerne i Schibsted Forlags romankonkurranse i 2011 i kategorien beste barne- og ungdomsbok. I denne humoristiske og actionfylte serien lærer vi om hvordan det var å leve i antikkens Egypt og i Paris under revolusjonen. Da Samuel er 13 år gammel oppdager han et mulig terrorangrep. Det mystiske Byrået, som står bak aksjonen, samler informasjon fra fortiden i et gigantisk bibliotek. Langt ute på Hardangervidda har de en hemmelig skole for tidsreisende, hvor Samuel blir elev. Snart forstår han at det er mer ved Byrået enn tidsreiser og samling av fakta. Men det er først da han reiser tilbake til Paris under revolusjonen og ser Marie-Antoinette foran giljotinen, at han oppdager den sjokkerende sannheten om foreldrene sine.

Forlag Schibsted

Serie Samuel Sekel (1)

Genre Fantasy

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Arks barnebokpris 2012

Språkvask, takk! Ellers en sikker vinner på høstens prating for 7., 8. og 9. trinn. Smart måte å lære seg litt historie på, eller i hvert fall å bli interessert i historie på, selv om jeg synes det var litt irriterende med faktafeil som blir forklart på slutten...Hvorfor ikke bare sette riktig årstall hele vegen, hadde dette gjort noe med handlinga? Det skulle jeg gjerne likt å vite. Men dette er egentlig bare pirking på noe som jeg er helt sikker på at ungdommene kommer til å digge: action, kule framtidsoppfinnelser, evnen til å reise i tid- superbra!

Anmeldt av Oskar Opsahl.
Samuel Sekel og flukten fra Paris er den første av en meget spennende serie som handler om en tenåringsgutt som heter Samuel Sekel som blir en tidsreiser. Boken er skrevet av Trina Trovik som ikke er veldig kjent. Hun har nesten bare skrevet denne serien. Samuel kommer til en skjult skole for ungdommer som skal bli tidsreisere. Han har mye motgang i løpet av smemesteret, men alt går bra til slutt. Boken er veldig spennende med mange gode beskrivelser og mye spennende innhold.

Boken handler om 13 år gamle Samuel Sekel. Som 7-åring ble han funnet i skogen med masse arr og skader. Han ble adoptert, men har det ikke bra hos de nye foreldrene sine. I boka blir Samuel tatt ut til det hemlige Byrået, som driver med tidsreiser. Han begynner på skolen deres, som ligger langt ute på Hardangervidda. Der går han sammen med de andre elevene som er 3 år eldre enn han selv. På skolen er det mye høyteknologi, og etter hvert finner Samuel ut at de ekte foreldrene kan ha kommet fra forskjellige tidsperioder. Og snart får også Samuel reise i tiden selv.
Jeg synes boken var spennende, og den bygger opp til flere spenningstopper. Boken var underholdene og vanskelig å legge fra seg.
Terningkast 5

Jeg hadde håpet at dette skulle være en spennende trilogi som jeg kunne anbefale til yngre ungdom her på biblioteket, men sorry... Jeg leste halve boka og da orket jeg ikke mer, det var alt for lite driv og spenning for meg i denne. Synd, for den ser jo riktig innbydende og spennende ut!

Denne boken inneholder de tingene som skal til for å lage en fantasyserie. Tidsreiser, roboter og datamaskiner som kan det utroligste. Skurker og venner, farefulle oppdrag og mirakuløse redninger. Midt oppi dette befinner 13-årige Samuel seg.

Jeg synes at det blir vel mirakuløst til tider. Etter bare ett par dager på skolen klarer Samuel å gjennomføre operasjoner som egentlig skulle gått langt over hodet på ham. Han drar til Paris i 1793, blir etterlatt, men klarer likevel å komme seg hjem igjen. Han avslører skurker og produserer DNA på løpende bånd og det hele blir litt for fantastisk. Samtidig er dette en fin barnebok. Den er veldig spennende og jeg er sikker på at den kommer til å bli lest av mange.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Bokblink Barn er en presentasjon av nyere litteratur for barn i aldersgruppen 0-12 år (Billedbøker, barnebøker, ungdomsbøker og apper). Arrangøren var Vest Agder Fylkesbibliotek sammen med 4 lektører, 7 og 8 mai.

• "Fanget i Pompeii" av Tina Trovik
  • "Samuel Sekel og spådommen fra Delfi" av Tina Trovik