Sammensatte samfunn

innvandring og inkludering

Pax 2008 Heftet

Boken er ment som en bruksbok som risser opp normative og praktisk-politiske programmer for innvandring og inkludering. Forfatteren beskriver situasjonen og prøver å forstå utviklingen ut fra historiske og samfunnsfaglige innsikter. Har litteraturliste.

Hva er en raus og realistisk innvandringspolitikk? I Sammensatte samfunn drøfter historikeren Knut Kjeldstadli de samfunnsmessige utfordringene som knytter seg til migrasjon og integrasjon. Globale vandringer har skapt en ny realitet: flerkulturelle samfunn med en majoritet og flere minoriteter. I det sammensatte samfunn inngår ulike etniske og kulturelle grupper, ulike tenkemåter og forskjellige måter å leve på. Dette byr på nye utfordringer når det gjelder sosiale og demokratiske rettigheter, sameksistens og deltaking. Forfatteren skisserer ulike former for integrering, og går selv inn for å utvikle en ny modell for "enhet i mangfold". Målet er sosial likhet, aksept for kulturelle forskjeller og politisk enighet om hvordan uenighet skal håndteres.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008