Sammen. Brudd.

noveller

Gyldendal 2011 Heftet

Boken inneholder syv noveller som handler om parforhold som tar slutt.

Kritikerroste noveller fra Edy Poppy

Sammen.Brudd. er en samling noveller om tosomhetens forvitring og ensomhetens utilstrekkelighet. Edy Poppy skriver om mennesker i tilværelsens randsoner, om intense parforhold og surnet begjær. I en følsom og registrerende prosa skriver Poppy frem forelskelsens desperasjon og angsten for å bli værende igjen alene - på landsbygda, ved havet, ved søppeldynga, eller i storbyen Berlin. Med overskudd og originalitet leker hun med virkelighetens inntog i fiksjonen, og stiller nye spørsmål om hvordan sannheten best kan gripes.
Sammen.Brudd. er en novellesamling full av paradokser, av narsissisme og selvforakt, av selvstendighet og avhengighet, av sannhet og løgn.

ISBN13 9788205423275

EAN 9788205423275

Serie Gyldendal pocket

Original innpakning på gammelt tema. Godt skrevet.

Varmen er gjennomtrengende. Det skal visst være den varmeste perioden i året. Dråper med vann pipler frem fra overalt på kroppene våre, som om vi regner.

Alt han vil, er at jeg skal elske ham. Alltid. Selv om han ikke kan elske meg tilbake. Aldri.
- Det, sier han, - er et ekte bevis på kjærlighet. Ubetinget.
- Det, svarer jeg, - er selvmord.

• Du har en sjelden erotisk utstråling, sier jeg høyt til meg selv. - Jeg er sikker på at du masturberer mye. Slutt aldri med det. For det er det eneste sikre. Det eneste du alltid kan gjøre.

Han venter litt. Så litt til. Putter kofferten hennes i skapet i gangen, går til soverommet, drar madrassen inn i en krok, legger seg ned og trekker dynen godt oppover ørene. Da han var liten, kunne han ligge sånn i dagevis. Som om han ikke eksisterte.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Når en jobber på bibliotek er man hele tiden eksponert for all slags bøker. Vanskelig å unngå fristelsen til en bok til(uansett om du vet at du har en haug som venter på deg hjemme

En liste over bøker jeg leste i 2012.

Leser og har lest

• "Anatomi. Monotoni - roman" av Edy Poppy