Samlede skrifter. Bd. 1-3

av (forfatter) og Arne Hannevik (redaktør).

Gyldendal 2000 Innbundet

Denne utgaven bygger på Solveig Tunlovs utgave av Samlede skrifter i tre bind fra 1950. Første bind inneholder de verkene Obstfelder utga i sin levetid. I annet bind er det samlet skjønnlitterære tekster som han enten selv publiserte i aviser og tidsskrifter eller som senere utgivere har trukket frem fra manuskriptene. Tredje bind inneholder mer selvbiografiske skriftstykker.

Samlede skrifter I-III oppsummerer et kort, men intenst dikterliv på en fremragende måte. Sigbjørn Obstfelders Samlede skrifter I-III ble gitt ut i forbindelse med 100-årsmarkeringen for hans død, 29. juli 1900. Bøkene favner all hans poesi og prosa, men også andre tekster: brev, artikler, litteraturanmeldelser, ungdomsbedrifter og andre litterære godbiter. En del av materialet har aldri vært publisert før. I likhet med Hamsun foregrep Obstfelder modernismen, og han har kanskje bedre enn noen annen norsk forfatter satt ord på menneskets fremmedfølelse. Obstfelder er samtidig ungdommens og friskhetens forfatter, og han er i dag aktuell som aldri før.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205271104

EAN 9788205271104

Ser du, da jeg var barn, da tænkte jeg mig i blomsternes, fuglenes, dyrenes sjæl, jeg hørte hvad fuglen sang, følte blomstens tanke, når den duftet.

Hev De voret i Egersund, hr. red., i den byen kor alt søv både dag og nott no, sidan vektarane hev begevet gala. Elles for det er det 'kje umogeleg at dei gal i svevne, dei-- Eg hev voret der, eg, hr. red., og eg sov ikkje - eg hev voret i Egersund - - og det var endå notti til den 26de juni det Herrens år 1887 - ein gløymer 'kje slikt - ein sett helder ett stort, svart merkje i almanaakki, fald eg hev sovori.

Hos Kielland pleier alle præster i tendensens medfør uundgåelig at være beheftet med en eller anden skavank. Dette svækker tiltroen til skildringens sandhet, og den taber en del af sin overbevisende kraft. Figurene i BJørnsons senere bøger har det så forskrækkelig travelt med at bade til alle mulige og umulige tider på dagen og natten, at de tilslut blir en smule latterlig.

• "Korset - en kjærlighedshistorie" av Sigbjørn Obstfelder
  • "Samlede dikt" av Sigbjørn Obstfelder